Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Relatie] Traditionele relatie VS (deels) open relatie, hoe hierover communiceren?  (gelezen 178 keer)

Offline SoulburnTopic starter

• Actief Lid
  • Leeftijd: 27
  • Geslacht: Man

Gepost op: 26-11-2017 16:41:12
0
Ik heb een leuke vriendin. Ze steunt me in alles. Ze gaat volledig voor me. Ze is tot over haar oren verliefd, en ik op haar. De laatste tijd merk ik dat ik bang ben om me echt volledig te geven, me te binden. We hebben nog niet heel lang een relatie, iets meer dan een half jaar.

Ik denk dat de angst om me te binden niet zozeer ligt aan de persoon, maar ik ben bang om mezelf te binden door een traditionele, monogame relatie. Sinds een paar jaar denk ik steeds vaker dat zo'n soort relatie niet voor mij is weggelegd. De energie die ik haal uit het flirten en versieren, het feesten, die vrijheid, de bevestiging, het genot, dit zijn dingen die ik ga missen. Het is niet eens dat ik met veel vrouwen naar bed wil, maar de drang om een vrouw te versieren en de drang naar seks met andere vrouwen is iets dat regelmatig opspeelt. Geef ik hier geen gehoor aan, dan is dit iets dat in mijn hoofd blijft opduiken. Waar dit aan ligt? Niet aan mijn vriendin in ieder geval, ik heb dit probleem tot nu toe in elke noemenswaardige relatie gehad.

Zoals ik het zie is de traditionele monogame relatie, waarin je in principe met maar 1 persoon mag flirten en seks mag hebben, iets dat niet houdbaar is. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen: er zijn genoeg stellen die op deze manier een relatie hebben, maar waar ik naar verlang is vrijheid Ún liefde, een combinatie waar ik heilig in geloof. Bepaalde gevoelens zijn taboe in de traditionele monogame relatie: je mag er niet voor uitkomen, doe je dat wel, dan ben je misschien diegene kwijt waar je het meeste van houdt.

Ik denk dat als ik dit bij mijn vriendin aankaart, ze het er in ieder geval niet mee eens gaat zijn (ze heeft al eens gezegd: 'je wil toch geen open relatie?'). Daarnaast denk ik dat ze verbaast gaat zijn, want ik ben wel bang geweest dat zij iets zou doen met een ander. Anders dan zij misschien zou denken: ik ben wel achterdochtig, maar niet jaloers. Deze achterdochtigheid berust op het feit dat ik niet wil dat er tegen me gelogen word en dat ik voor een gelijke behandeling en openheid ben. Daarom denk ik erover om het gesprek binnenkort aan te gaan, maar ik zou graag wat advies willen van mensen die hier ervaring mee hebben. Hoe kan ik dit het beste doen, vooral aangezien zij naar mijn idee niet open staat hiervoor? Ik wil het niet blijven stilhouden. Waarom? Gevoelens van lust naar anderen zullen er altijd zijn en deze worden in onze cultuur vaak niet geaccepteerd, zodat mensen of vreemdgaan en dus moeten liegen, of niet vreemdgaan en dat gevoel weg moeten stoppen waardoor ze er mee rond blijven lopen (wat op den duur aan je gaat vreten). Ik ben van mening dat dit verkeerd is en dat openheid in een relatie juist een positief iets is.

Wat is jullie mening?
« Laatst bewerkt op: 01-12-2017 23:19:31 door Artemis »

Online Puck

• Bekend Lid

Gepost op: 26-11-2017 17:25:33
0
Praten praten praten. Als jij denkt dat het niet houdbaar voor je is om een monogame relatie aan te gaan zou ik dat zsm zeggen. Voor haar ook wel zo leuk, het kan namelijk best zijn dat zij er dan mee wil stoppen. Pijnlijk maar kan je beter maar weten lijkt me..

• Actief Lid

Gepost op: 26-11-2017 18:16:45
0
Dank je Puck :)

Ik ga het er binnenkort wel met haar over hebben, ook al ben ik hartstikke benauwd voor dat gesprek. Ik probeer het nu eerst voor te bereiden, dus als iemand daar tips voor heeft, laat het me weten.

Voor het grotere plaatje: hoe kijken jullie aan tegen mijn visie op het verhaal (laatste stukje)?

Online Puck

• Bekend Lid

Gepost op: 26-11-2017 18:24:28
0
Is ook spannend. Ik zei het toen ik aan het daten was met m'n huidige vriend. Heel naar want ik dacht dat hij dan zou willen stoppen maar had ook het idee dat ik op dat moment niet monogamie kon bieden.

Inmiddels al 4,5 jaar samen in open relatie. :)

• Actief Lid

Gepost op: 26-11-2017 18:33:52
0
Dat is enigszins geruststellend ;)

Als het te persoonlijk is hoef je de vraag natuurlijk niet te beantwoorden, maar wat waren bij jou de redenen dat je voor een open relatie wilde gaan en hoe hebben jullie dat vorm gegeven? Mag ook in een PM als je wil. Ik hoop van verschillende mensen inzichten te kunnen krijgen die me verder kunnen helpen hierin

Online Puck

• Bekend Lid

Gepost op: 26-11-2017 19:05:13
0
Ik heb er een topic over geopend, al een tijd geleden. Ik had gewoon geen zin in monogaam zijn eigenlijk. Ben niet jaloers ingesteld en vind het niet nodig om monogaam te zijn. :p