Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Vriendschap] Veel piekeren (en rumineren) hierover en onmacht hierin voelen  (gelezen 398 keer)

Offline Elmo76Topic starter

• Actief Lid
  • Leeftijd: 40
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 11-10-2017 23:56:28
Het lijkt net alsof de 'obsessie' voor vriendschappen etc de plek heeft ingenomen van relaties etc.
In het verleden wat ik erg bezig met een relatie, contacten met vrouwen etc.
Was hierin op den duur erg wanhopig, gefrustreerd en ook erg eenzaam.
Het lijkt alsof dit grotendeels is weggezakt (qua behoefte etc) en dat er een soort van grote verschuiving heeft plaatsgevonden naar dit andere stokpaardje.
Vind vriendschappen erg belangrijk en het kan mij dan ook steken dat sommige vriendschappen de afgelopen jaren zijn weggevallen op een vervelende manier (verkeerde communicatie etc).
« Laatst bewerkt op: 11-10-2017 23:57:24 door Elmo76 »

Offline Artemis

• Hoofdmoderator
  • Expertise: Geneeskunde
  • Forumfossiel
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 12-10-2017 06:45:43
Het is waanzinnig moeilijk om vriendschappen, die niet meer goed voelen, te beëindigen.
Je kunt het bijna nooit goed doen, helemaal niet als je onzeker bent en niet al te stevig in je schoenen staat.
Er zijn een aantal scenario's;
- contact laten verwateren; dan krijg je echter vaak op den duur het verwijt dat je negeert, vermijd etc
- contact 'schriftelijk' verbreken (email, brief oid); dit is ook pijnlijk, tenzij je het heel constructief (opbouwend) en genuanceerd beschrijft
- contact in een gesprek (bijv per telefoon) verbreken; dit is eigenlijk de beste oplossing; hiervoor moet je echter wel zelfverzekerd zijn , stevig in je schoenen staan en ook weer constructief en genuanceerd in de communicatie zijn.

Het is toch iets wat in de praktijk vaak toch moeilijk te hanteren valt (hoe zeer ik het ook van me afschrijf wat betreft dit onderwerp etc).

Schriftelijk een vriendschap verbreken :')
Serieus je tweede en derde optie heb ik beiden nog nooit meegemaakt. Verwateren gebeurt nou eenmaal, maar een vriendschap is niet hetzelfde als een relatie - je hoeft die niet te verbreken. Ik heb ook nog nooit commentaar gehad op dat ik mensen negeer of iets dergelijks - maar dat doe ik ook oprecht niet. Iets laten verwateren houdt in dat het contact langzaam steeds minder wordt. Dat is niet echt iets wat je actief doet.
Voor vragen of opmerkingen mag je mij altijd een persoonlijk bericht of e-mail sturen! BELANGRIJK: De door mij gegeven adviezen zijn gebaseerd op informatie zoals mij die is gegeven op het internet. Ik geef mijn advies dus zonder kennis van de (volledige) medische voorgeschiedenis. Om die reden kunnen aan mijn adviezen geen enkele rechten of zekerheden worden ontleend. Ik raad iedereen met een medisch probleem aan altijd zijn of haar huisarts te consulteren.

• Actief Lid

Gepost op: 12-10-2017 07:33:47
Zelf zou ik ook het liefst altijd voor de 1e optie kiezen.
Soms lukt het echter niet om bepaalde contacten te laten verwateren, helemaal als de ander steeds maar weer contact blijft opnemen en de 'hint' niet begrijpt.
Je komt dan op den duur in een positie dat je duidelijkheid moet gaan geven.
Dat zou dan bijvoorbeeld optie 2 of eventueel 3 kunnen zijn.
Heb zelf talloze voorbeelden gelezen en gehoord over dat dit ook op dit soort manieren is gebeurd (alhoewel ik het zelf ook niet echt prettig vind).
Maar nogmaals; het is zeer complex, ongemakkelijk en zwaar ook om iemand te moeten laten weten dat je geen contact meer wilt, dat het goede gevoel en de klik is verdwenen en de houdbaarheid is 'verstreken'.
Voor mij is het altijd zeer moeilijk geweest om hier duidelijk mijn grenzen in aan te geven.
Ook omdat ik hierin weer veel met onzekerheid en schuldgevoelens kamp.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2017 07:48:01 door Elmo76 »

• Actief Lid

Gepost op: 12-10-2017 08:02:38
[..]

Onlangs heb ik het contact met iemand verbroken, waarmee ik in een vicieuze cirkel bleef steken.
We kwamen niet echt verder meer in de vriendschap en bijvoorbeeld een eenvoudige afspraak maken bleek al onmogelijk te zijn (ook vaak door verkeerde communicatie oid).
Tevens kreeg ik het gevoel dat we steeds meer elkaar leken te groeien en van elkaar vervreemden (ook in de communicatie nogmaals).
Uiteindelijk was de grens bij mij bereikt en heb ik hem moeten laten weten dat het voor mij over was (voelde me met de rug tegen de muur staan).
Natuurlijk was dit een erg nare situatie.
Voelde me echter hier toe gedwongen; zag geen perspectieven meer en al het negatieve begon steeds meer te overheersen hierin.

Heb even een quote van mezelf aangehaald.
Er zijn namelijk meer personen geweest die afgehaakt zijn met deze persoon (waaronder een goede vriendin van me) en die het totaal niet meer wisten met hem.
Zelf wist ik mij op den duur ook totaal geen raad meer met hem.
Hij leeft totaal in zijn eigen wereld, krijg nooit hoogte van hem en hij staat nooit open voor kritiek, zit in de slachtofferrol en wijst altijd met het vingertje naar een ander.
Klinkt wellicht allemaal wat hard; dit is echter hetgeen wat ik (en ook vele anderen die hem kennen) hebben moeten constateren.
« Laatst bewerkt op: 12-10-2017 08:03:18 door Elmo76 »

• Actief Lid

Gepost op: 12-10-2017 16:38:04
[..]

Schriftelijk een vriendschap verbreken :')
Serieus je tweede en derde optie heb ik beiden nog nooit meegemaakt. Verwateren gebeurt nou eenmaal, maar een vriendschap is niet hetzelfde als een relatie - je hoeft die niet te verbreken. Ik heb ook nog nooit commentaar gehad op dat ik mensen negeer of iets dergelijks - maar dat doe ik ook oprecht niet. Iets laten verwateren houdt in dat het contact langzaam steeds minder wordt. Dat is niet echt iets wat je actief doet.

Schriftelijk een vriendschap verbreken (per mail, brief, chat etc) is ook meer een noodoplossing.
Het laten verwateren is vaak toch het beste.
Een gesprek wil alleen als je echt goed bij je standpunten kan blijven en stevig in je schoenen staat.

• Actief Lid

Gepost op: 12-10-2017 21:58:03
Mijn probleem is toch wel dat ik in dergelijke situaties vaak geneigd ben om van alles te gaan willen uitleggen, duidelijkheid te willen geven etc.
En dat terwijl dat door die ander vaak toch niet begrepen wordt oid.
Wat dat betreft is het contact laten verwateren vaak toch wel gewoon de beste oplossing.
Ben echter dan wel vaak bang om dan iemand te kunnen tegenkomen en met mijn mond vol tanden te staan.
Toch is dit echt wel een betere oplossing, dan het geven van zogenaamde duidelijkheid, wat toch alleen maar verkeerd lijkt te vallen.
« Laatst bewerkt op: 15-10-2017 07:33:01 door Elmo76 »

• Actief Lid

Gepost op: 14-10-2017 19:32:10
Wil er toch nog het volgende aan toevoegen.
Het is vooral vanuit onzekerheid en schuldgevoelens dat ik continu in dezelfde valkuil stap van uitleg en duidelijkheid willen geven.
Dit maakt alles echter alleen maar ingewikkelder en vaak valt het toch alleen maar verkeerd.
Dat is iets wat ik vaak ondervonden heb en voortaan wil zien te voorkomen.

Offline Artemis

• Hoofdmoderator
  • Expertise: Geneeskunde
  • Forumfossiel
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 15-10-2017 08:33:30
Als ik iemand tegenkom waarbij de vriendschap is verwaterd, dan begroet ik die persoon gewoon vriendelijk. Maar ik heb niet echt vriendschappen die op een vervelende manier zijn afgelopen... Ik herken dat überhaupt al niet, maar ik ben ook best wel specifiek in wat ik echt vriendschap vind.

Conclusie is wat mij betreft overigens dat je er veel te veel over nadenkt, je maakt het jezelf zo ongelofelijk moeilijk...
Voor vragen of opmerkingen mag je mij altijd een persoonlijk bericht of e-mail sturen! BELANGRIJK: De door mij gegeven adviezen zijn gebaseerd op informatie zoals mij die is gegeven op het internet. Ik geef mijn advies dus zonder kennis van de (volledige) medische voorgeschiedenis. Om die reden kunnen aan mijn adviezen geen enkele rechten of zekerheden worden ontleend. Ik raad iedereen met een medisch probleem aan altijd zijn of haar huisarts te consulteren.

• Actief Lid

Gepost op: 15-10-2017 09:30:07
Als ik iemand tegenkom waarbij de vriendschap is verwaterd, dan begroet ik die persoon gewoon vriendelijk. Maar ik heb niet echt vriendschappen die op een vervelende manier zijn afgelopen... Ik herken dat überhaupt al niet, maar ik ben ook best wel specifiek in wat ik echt vriendschap vind.

Conclusie is wat mij betreft overigens dat je er veel te veel over nadenkt, je maakt het jezelf zo ongelofelijk moeilijk...

De laatste alinea klopt volledig en daar moet ik.je gelijk in geven.