Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Relatie] Rolverdeling in huishouden  (gelezen 1239 keer)

Online Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 31
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 12-09-2017 20:31:23
+1
[..]

Nee ik denk zo niet. Maar je zegt het zelf, het is een flinke klus, dus geen ruimte meer voor een baan en zeker niet als je ziek bent.
Als je thuis bent, kan je zelf je eigen tempo bepalen. Lukt het je vandaag niet om de was te doen? Geen probleem. Tussendoor een uurtje slapen? Geen probleem.
Probeer dat maar eens op je werk...

Daar kom je met kinderen volgens mij ook niet mee weg. Hebben ze honger? Jammer dan, komt morgen wel!

Wat waterkoker volgens mij alleen maar zegt is dat fulltime voor kinderen zorgen en het huishouden doen veel werk is. Als je dat werk in je eentje aan kan zou je ook 'gewoon' werk moeten kunnen doen. Want waarom zou je wel fulltime voor je kinderen kunnen zorgen en niet voor de kinderen van een ander (oppassen = werk)? Of een ander relatief simpel klusje (ik kan nu even niks bedenken, maar er zijn best banen met weinig druk, waar je lekker rustig kan werken, goed pauzes kan nemen, etc.) Dat zou dan wel betekenen dat je het fulltime thuis zitten niet meer kan doen, maar dat is nou net die keuze die je moet maken. Het is verder prima en misschien zelfs volledig te rechtvaardigen dat je die keuze niet wil maken (want je hebt je energie voor andere dingen nodig; of je kan/wil niet veel opvang regelen; of je ziekte maakt omgang met anderen moeilijker), maar dat is iets anders dan het niet kunnen. Volgens mij is daar weinig extra nuance bij nodig en is het geen kwestie van "let's agree to disagree", of iets anders: als je de energie hebt om voor kinderen te zorgen, zou je automatisch ook genoeg energie moeten kunnen hebben voor ander werk.
En voor de duidelijkheid, dit vermindert wat mij betreft niet de ernst van de ziekte en zegt (wmb) niets over of diegene per se zou moeten werken. Het zegt alleen dat het misschien best zou moeten kunnen, áls andere dingen blijkbaar ook mogelijk zijn.

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 12-09-2017 21:23:13
0
Ik veronderstel dat Waterkoker eigenlijk hier doelt op het feit dat de vrouw van J afgekeurd is, en dus niet "kan" werken, maar wel het huishouden en de kids volledig kan verzorgen.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

<3 poepie <3 :)

waterkoker

• Gast

Gepost op: 13-09-2017 08:13:47
0
[..]

Niemand die zegt dat dit geen flinke klus is, maar het is er ook eentje die je niet zomaar opzij kan zetten. De tijd die in je gezin gaat zitten kun je niet in een baan stoppen, en dat is waar de schoen wringt. Je kunt geen baan zoeken als je naast die baan ook nog een gezin moet onderhouden.

Natuurlijk zijn er mensen die dit wel doen, maar je ziet daar dan toch bijna altijd negatieve bijwerkingen. Kinderen die op de kinderopvang gedumpt worden en zo veel minder aandacht van hun ouders krijgen en zo.
Kijk hier sla je de spijker op zijn kop! Het niet op willen geven of op kunnen geven van de zorg voor je kinderen kan inderdaad een reden zijn waarom je niet werkt. Maar dat is dus iets heel anders dan niet kúnnen werken omdat je ziek bent.

waterkoker

• Gast

Gepost op: 13-09-2017 08:17:45
0
[..]

Nee ik denk zo niet. Maar je zegt het zelf, het is een flinke klus, dus geen ruimte meer voor een baan en zeker niet als je ziek bent.
Als je thuis bent, kan je zelf je eigen tempo bepalen. Lukt het je vandaag niet om de was te doen? Geen probleem. Tussendoor een uurtje slapen? Geen probleem.
Probeer dat maar eens op je werk...
Er zijn zat banen waarin je je eigen tijd in kunt delen. Ook zijn een met werkgevers een hoop afspraken te maken. Ik vind het zo grappig dat voor kinderen zorgen en huishouden doen het ene moment moet worden gezien als een baan qua inspanningsniveau, totdat het niet uitkomt: als je vindt dat je niet meer kunt werken. Dan is het opeens een kleine moeite en kan je het prima er tussendoor doen en ondertussen lekker gaan slapen.

Kom nou.

Kom er dan gewoon voor uit dat je liever voor je kinderen zorgt met een uitkering dan een kutbaantje gaat doen.

Offline Krumei

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 26
  • Land: be
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 13-09-2017 12:02:42
+2
Je klinkt alsof je geen ervaring hebt met mensen met chronische of langdurige ziekte op dat vlak...
Bij mij zal het kiezen worden. Of blijven werken, of kinderen. Dat laatste is al bijna geen optie in de huidige maatschappij van tweeverdieners.
Het is enorm frustrerend dat je kinderwens daarvan mee afhankelijk is.

Offline Huntress

• Actief Lid
  • Land: be
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 13-09-2017 15:05:34
0
Mijn ouders werken allebei voltijds en ik heb de indruk dat ze alles vrij eerlijk verdelen. En wij kindertjes helpen. We hebben een schonnmaakster, dat maskt natuurlijk een verschil.

waterkoker

• Gast

Gepost op: 13-09-2017 15:38:20
0
Je klinkt alsof je geen ervaring hebt met mensen met chronische of langdurige ziekte op dat vlak...
Bij mij zal het kiezen worden. Of blijven werken, of kinderen. Dat laatste is al bijna geen optie in de huidige maatschappij van tweeverdieners.
Het is enorm frustrerend dat je kinderwens daarvan mee afhankelijk is.
Zat ervaring!

Je geeft hier een voorbeeld waaruit precies mijn punt blijkt, dus dank daarvoor! Je maakt een keuze tussen werken of kinderen. Dat is iets anders dan beweren dat je niet kán werken.