Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Relatie] Ik wil van mijn bindingsangst af  (gelezen 270 keer)

Offline wekker123Topic starter

• Nieuw Lid
  • *
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 20-03-2017 09:58:54
0
Ik ben 23 jaar en heb tot voor kort nog nooit een (serieuze) relatie gehad. Ik heb wel altijd behoefte gehad aan een vriendin, maar ik heb daar nooit echt werk van gemaakt.

Sinds een tijdje zit ik op Tinder en heb ik al een aantal leuke matches gehad. Nooit kwam het verder dan chatten, want als de ander voorstelde om wat af te spreken haakte ik af. Ik blokkeerde dan volledig en durfde niet meer.

Ongeveer 2 maanden geleden had ik weer een match. Toen ze wilde afspreken besloot ik mijn gevoel te negeren en ben ik met haar op date gegaan. Ondanks dat het me heel veel moeite en energie kostte was het erg gezellig en hebben we zelfs gezoend. Al snel volgde een tweede en derde date, waarna zij vroeg of we nu serieus iets hadden. Ik bevestigde dat (in de euforie van dat moment) en sindsdien hebben we een relatie. Dit is nu ongeveer een maand geleden.

In eerste instantie was ik heel blij dat ik een relatie had. Enerzijds omdat ik dat altijd al wilde, anderzijds omdat ik haar heel leuk vind. Echter nu het serieuzer begint te worden voel ik me bekneld en krijg het gevoel dat ik wil vluchten, dat ik vrij wil zijn. Ik vind dit heel erg, want ik vind haar heel leuk en ik merk dat zij graag de volgende stap wil zetten in onze relatie. Ze wil graag dat ik haar ouders ontmoet en binnenkort mee ga naar de verjaardag van haar zus.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Ik wil heel graag bij haar blijven omdat ze lief voor me is en omdat we het gezellig hebben samen. Maar het feit dat we een relatie hebben geeft me ook een vervelend gevoel, vooral als ik denk aan de toekomst (samenwonen, trouwen, kinderen).

Kortom, hoe kom ik van dit gevoel af? Waarom kan ik niet gewoon blij en trots zijn, en mij volledig geven in een relatie? Wie kan mij helpen of heeft tips?

Offline Nul

• Donateur
  • Bekend Lid

Gepost op: 20-03-2017 10:20:34
0
Ik herken dit wel een beetje. Er komen nu in korte tijd een heleboel nieuwe dingen op je af waarvan een aantal grote veranderingen met zich mee gaan brengen. Het gaat allemaal erg snel ineens. Ik denk dat die nieuwe gedachten je nu een beetje inhalen. Ik zou je onzekerheid hierover gewoon aan haar vertellen. Maak het niet gelijk te zwaar want je twijfelt niet over jullie relatie maar vertel dat je over dit soort dingen nadenkt.

Offline Peter Wood

• Bekend Lid

Gepost op: 20-03-2017 11:17:16
0
Hou je ook van haar?  Ben je verliefd? Het komt op mij over dat het hebben van een relatie vooral je doel was.  Je angst kan ook veroorzaakt worden doordat je niet overtuigd bent dat je genoeg van haar houdt.

Offline wekker123Topic starter

• Nieuw Lid
  • *

Gepost op: 20-03-2017 19:23:13
0

Ik herken dit wel een beetje. Er komen nu in korte tijd een heleboel nieuwe dingen op je af waarvan een aantal grote veranderingen met zich mee gaan brengen. Het gaat allemaal erg snel ineens. Ik denk dat die nieuwe gedachten je nu een beetje inhalen. Ik zou je onzekerheid hierover gewoon aan haar vertellen. Maak het niet gelijk te zwaar want je twijfelt niet over jullie relatie maar vertel dat je over dit soort dingen nadenkt.
Ik denk dat hier zeker een kern van waarheid in zit. Het is mijn eerste echte relatie, dus veel dingen zijn nieuw voor mij. En het benauwd me gewoon als ik aan de toekomst denk, of als zij voor de grap over kinderen begint. Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik het rustig wil opbouwen en dat lijkt ze gelukkig tw begrijpen.

Hou je ook van haar?  Ben je verliefd? Het komt op mij over dat het hebben van een relatie vooral je doel was.  Je angst kan ook veroorzaakt worden doordat je niet overtuigd bent dat je genoeg van haar houdt.
Ja, ik hou wel van haar. Ik moet zeggen dat het de eerste dates wel een heftiger gevoel van verliefdheid was dan nu. Maar misschien komt dat ook omdat het toen nog 'spannend' was aangezien we aan het daten waren. Het is meer dat ik me nu ga afvragen waarom ik me zo benauwd voel als ik aan het label 'relatie' denk. Ik denk dat het ook komt omdat ze vaak om bevestiging vraagt. Haar laatste twee exen zijn allebei vreemd gegaan en dat heeft denk ik invloed op haar gedrag. Doordat ze zo duidelijk bevestigd wil hebben dat ik van haar hou en een relatie met haar wil voel ik soms een bepaalde druk.

Offline Nul

• Donateur
  • Bekend Lid

Gepost op: 20-03-2017 20:17:20
0
Ik kan me wel voorstellen dat je wordt "overvallen" door haar opmerkingen over kinderen als je daar nog helemaal niet aan denkt. Dat is ook iets dat echt moet groeien of niet. In het algemeen zullen vrouwen daar meer mee bezig zijn dan mannen. Dat de verliefdheid onder druk komt te staan door allerlei zorgen is logisch.

Het vragen van veel bevestiging is door haar ervaringen logisch maar extra benauwend voor jou. Hoe ik je inschat uit eerdere berichten is die angst nogal ongegrond maar het risico jou kwijt te raken door teveel bekneld raken groter. In een relatie is eigen "ruimte" hebben net zo belangrijk als het samen zijn. Praat er gewoon over zodat haar vertrouwen daarin toeneemt.

anything