Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Poll

Wat heb jij gestemd?

VVD
18 (18.2%)
PvdA
1 (1%)
PVV
6 (6.1%)
SP
7 (7.1%)
CDA
4 (4%)
D66
12 (12.1%)
ChristenUnie
1 (1%)
GroenLinks
19 (19.2%)
SGP
1 (1%)
Partij voor de Dieren
10 (10.1%)
50PLUS
0 (0%)
Ondernemerspartij
0 (0%)
VNL
1 (1%)
DENK
0 (0%)
Nieuwe Wegen
0 (0%)
Forum voor Democratie
6 (6.1%)
De Burger Beweging
0 (0%)
Vrijzinnige Partij
0 (0%)
GeenPeil
0 (0%)
Piratenpartij
5 (5.1%)
Artikel 1
0 (0%)
Niet Stemmers
0 (0%)
Libertarische partij
0 (0%)
Lokaal in de Kamer
0 (0%)
Jezus Leeft
0 (0%)
StemNL
0 (0%)
MenS en Spirit
0 (0%)
Vrije Democratische Partij
0 (0%)
Ik heb niet gestemd
3 (3%)
Ik mag niet stemmen
4 (4%)
Ik heb blanco gestemd
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 92

Auteur Topic: [Politiek] Het Nederlandse Landelijke Verkiezingen Topic  (gelezen 60327 keer)

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 20-03-2017 13:38:50
Ik ben super pro GroenLinks als een van de grootste partijen maar lijkt me sterk dat dit kan/mag. Lijkt me niet wenselijk.
aangezien een kamerlid zich ook mag afsplitsen, neem ik aan dat dit ook zo mag. Ieder kamerlid wordt op persoonlijke titel beëdigd, dit is ook de reden hoezo een zittend lid van een partij uit de partij kan stappen en toch in de kamer kan blijven. Dan neem ik aan dat je ook mag zeggen, wij gaan nu ook Groen Links heten, of het wenselijk is, weet ik niet, of het netjes is, nee, netjes is het niet, om dit zo kort na de verkiezingen te doen.
Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

<3 poepie <3 :)

Offline Warner

• Bekend Lid

Gepost op: 20-03-2017 15:27:22
PvdA-leider Lodewijk Asscher heeft vanmorgen al laten weten niets in het voorstel van Plasterk te zien. 'Samenwerking met links is belangrijk, maar de PvdA zal de PvdA-kiezers vanuit eigen kracht vertegenwoordigen', twitterde Asscher. En Jesse Klaver van GroenLinks zei vanmorgen na zijn gesprek met verkenner Edith Schippers, het 'interessant te vinden om het stuk via de Volkskrant te vernemen', maar wil de discussie verder aan de PvdA laten.

http://www.volkskrant.nl/politiek/plasterk-pvda-moet-zich-aansluiten-bij-groenlinks~a4476450/
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10320099/plasterk-op-links-vechten-ze-elkaar-de-tent-uit

Er blijken meer mogelijkheden te zijn dan alleen een kabinet VVD, CDA, D66 en nog een vierde partij. Jesse Klaver wil namelijk regeren met CDA, D66, GroenLinks, PvdA, SP en ChristenUnie, samen 80 zetels. En Geert Wilders wil een coalitie van VVD, PVV, CDA, 50plus, SGP en Forum voor Democratie. Samen goed voor 81 zetels. :P

http://www.volkskrant.nl/binnenland/van-middenkabinet-tot-christelijke-progressief-alle-formatiewensen-op-een-rij~a4476603/

Offline thebest

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 26

Gepost op: 20-03-2017 15:29:47
Bij de voorkeur van Wilders zou je dan toch nog wel een paar partijen kunnen schrappen? Ook zonder een FVD of SGP zou je dan alsnog de meerderheid hebben.

schildpadjuh

• Gast

Gepost op: 20-03-2017 16:13:13
Bij de voorkeur van Wilders zou je dan toch nog wel een paar partijen kunnen schrappen? Ook zonder een FVD of SGP zou je dan alsnog de meerderheid hebben.
Ja maar Geert wil gewoon alle eikels op een hoopje. :p

Offline PatrickZ

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 37

Gepost op: 20-03-2017 20:57:03
Het laatste nieuws is dat vanuit de PvdA (minister Plasterk) geluiden te horen zijn om volledig op te gaan in GroenLinks. Dit zou betekenen dat de 9 overgebleven PvdA kamerleden zich aansluiten bij GroenLinks. Daarmee zou GroenLinks met 23 zetels de tweede partij van het land worden. Wat vinden jullie hiervan?

Als het zou lukken zou het op zich een slim trucje zijn, maar ik proef bij beide partijen weerstand. Denk dus niet dat het er in zit.

Had ook ergens gehoord dat hij ook de SP er bij zou willen hebben. Als dat zou lukken zou je in één klap de grootste partij van Nederland hebben, dus groter dan de VVD. Dan zou Asscher/Klaver/Roemer mogen gaan formeren. Maar binnen de SP is hier zo mogelijk nog meer weerstand tegen dan binnen de PvdA en GroenLinks, ik zie het dus niet gebeuren. Samenwerken als linkse partijen is goed natuurlijk, maar er moet wel een beetje differentiatie zijn. Het zijn niet voor niets 3 verschillende partijen, er zijn verschillen en die zet je niet zomaar overboord.

Er blijken meer mogelijkheden te zijn dan alleen een kabinet VVD, CDA, D66 en nog een vierde partij. Jesse Klaver wil namelijk regeren met CDA, D66, GroenLinks, PvdA, SP en ChristenUnie, samen 80 zetels.

Nogal logisch, de VVD staat mijlenver van GroenLinks af dus die wil hij er liever niet bij hebben. Er is echter één probleem, de PvdA heeft heel duidelijk de wens uitgesproken niet te regeren. Ook niet in een links kabinet. Er is echter ook een oplossing voor dat probleem, de PvdA is in deze opstelling namelijk inwisselbaar voor de Partij voor de Dieren. Dan zou je op 76 zetels uitkomen, precies genoeg dus.
Vrouwen zijn net overalls: mouwen te lang en pijpen te kort.

Offline Sander

• Bekend Lid

Gepost op: 21-03-2017 00:18:40
Lijkt mij heel raar als dat zomaar mag? VVD heeft eerlijk gewonnen, kan je toch niet later zeggen als SP/GL/PVDA "Ja maar wij waren stiekem één partij?"

Offline Incel!

• Erelid

Gepost op: 21-03-2017 01:14:25
6 partijen? Hoe kan je dan ooit nog iets voor elkaar krijgen.
Seks is natuurlijk maar nooit vanzelfsprekend!!!
Age is only a number, weight is only a number. I've decided, numbers are really starting to piss me off!!
Life can only be understood backwards. Unfortunately it must be lived forwards.

Offline Pieter-bastiaanTopic starter

• Actief Lid
  • Leeftijd: 23

Gepost op: 21-03-2017 06:18:48
Lijkt mij heel raar als dat zomaar mag? VVD heeft eerlijk gewonnen, kan je toch niet later zeggen als SP/GL/PVDA "Ja maar wij waren stiekem één partij?"

Het is vaker gebeurd dat de grootste partij niet in de regering kwam dus in dus zin mag alles. Als er eenmaal gefuseerd gaat worden en er is al een nieuwe regering dan heb je pech. Een regering wijzigt niet méé met de Tweedekamer.
Er zijn mensen die alles weten, maar dat is dan ook alles. - Machiavelli

Offline Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 30

Gepost op: 21-03-2017 06:43:54
Ik vind dit voorstel wel een beetje paniekvoetbal. Los van dat er best wat voor te zeggen zou kunnen zijn, zegt Plasterk dit volgens mij vooral omdat de PvdA flink heeft verloren. Als ze het beter hadden gedaan denk ik dat hier niet over zou zijn gesproken. Om dan nu vanuit die teleurstelling dit soort dingen te gaan doen lijkt me niet handig.
Overigens zou ik het sowieso een hele slechte zaak vinden als ze ook met de SP zouden fuseren. Dat is gewoon een vrij nare partij waar de PvdA ver vandaan zou moeten blijven. Maar ik denk ook niet dat die combi er snel zou komen.

Offline PatrickZ

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 37

Gepost op: 21-03-2017 08:09:43
De SP een nare partij? Die indruk heb ik niet, het is een partij die inhoudelijk ergens voor staat. Dat jij het dan niet eens bent met waar de SP voor staat is wat anders, maar dat maakt de SP nog geen nare partij. Hooguit een partij waar jij geen aansluiting mee hebt, net als ik geen aansluiting met de VVD heb. Ik ben het met zowat alle standpunten van de VVD oneens, maar dat maakt de VVD nog geen nare partij. Enkel een partij waar ik nooit op zou stemmen.

Er is best wel wat overlap tussen de PvdA en SP, beide zijn immers linkse partijen en willen over het algemeen in grote lijnen het zelfde. Natuurlijk zijn er ook verschillen, net zoals die er zijn met GroenLinks. Die verschillen maken dat er wat te kiezen valt op links, maar ook dat de kans dat een linkse partij de grootste wordt aanzienlijk kleiner is.

Natuurlijk is het paniekvoetbal van Plasterk, die heeft immers met de PvdA een behoorlijke schok te verwerken gekregen en staat nu op het punt om de handdoek in de ring te gooien. Maar ik denk ook dat bij de volgende verkiezingen over 4 jaar (of eerder) de zaken weer anders liggen. Dan is er wel weer kans op groei voor de PvdA. Voor nu denk ik dat het wel goed is dat de PvdA oppositie gaat voeren. Oppositie voeren brengt je als partij immers dichter bij je ideologische standpunten, dichter bij je achterban. Dat is wat de PvdA nu nodig heeft. Weer even feeling krijgen met waar ze voor staan en hoe ze daar tijdens hun regeerperiode van vervreemd zijn geraakt.

6 partijen? Hoe kan je dan ooit nog iets voor elkaar krijgen.

Door compromissen te sluiten, zeker met partijen als CDA en D66 er bij zal dat nodig zijn. Die partijen willen immers ook wat binnenhalen.
Vrouwen zijn net overalls: mouwen te lang en pijpen te kort.

Offline Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 30

Gepost op: 21-03-2017 08:21:23
Ik vind ze niet alleen eng omdat ik het met ze oneens ben, maar ook vanwege hun vorm van populisme, hun totalitaire leiding (waar Marijnissen nog steeds een hele dikke vinger in de pap schijnt te hebben) en het feit dat het in grote lijnen een ons kent ons mannen clubje is met een paar excuus vrouwen.

Dus nee, niet mijn partij, en wat mij betreft ook moeilijk verenigbaar met waar de PvdA voor staat.

Offline thebest

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 21-03-2017 09:40:34
[..]

Door compromissen te sluiten, zeker met partijen als CDA en D66 er bij zal dat nodig zijn. Die partijen willen immers ook wat binnenhalen.
Compromissen moeten altijd gesloten worden, maar als je met zes partijen gaat samenwerken moeten er wel heel veel compromissen gesloten worden. De vraag is of de achterbannen van de verschillende partijen daar heel blij van worden.

Offline thebest

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 21-03-2017 14:15:03
Het is in ieder geval belangrijk dat je fris overkomt. Rutte en Pechtold komen dat, wat best knap is aangezien ze er al een tijdje zitten. Klaver als nieuweling komt dat ook. Maar Roemer (en ook Asscher) doen dat eigenlijk niet. Dat kan je toch zetels schelen.

Offline Joey

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 21-03-2017 15:25:43
Natuurlijk mag dat. Alleen kunnen ze die truc maar een keer gebruiken. In het verleden zijn ook kleinere partijen gefuseerd. Dat ligt voor de hand als je soortgelijke standpunten hebt. GroenLinks komt zelf ook weer voort uit drie of vier kleinere partijen.

Daarnaast zijn de partijen weliswaar overkoepelend, maar je stemt op individuele mensen. Deze mensen zijn het in grote lijn weliswaar eens met de standpunten van de partij waar ze bij zitten (dah), maar ze blijven individueel gekozen. Mochten de partijen fuseren kunnen ook veel mensen die zich niet in een dergelijke nieuwe partij kunnen vinden zich afsplitsen. Er zijn vaker dissidenten natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2017 15:30:02 door Joey »
Altijd lekker karnen <3

Offline Hainje

• Erelid
  • Leeftijd: 33

Gepost op: 21-03-2017 15:33:26
Fuseren an sich lijkt mij ook niet zo'n probleem, het is eerder het net na de verkiezingen op stel en sprong fuseren om zo alsnog in de coalitie te komen. Stel dat GL/SP/PvdA over een jaar of anderhalf alsnog besluiten te fuseren dan is dat geen probleem, ze gaan dan immers als één partij de verkiezingen in. Dus de kiezer stemt dan ook op het programma van één partij.
Details blijf je houden.

Save the earth, don't give birth.

anything