Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Politiek] Algemeen discussietopic  (gelezen 182130 keer)

Offline Oktober

• Nieuw Lid
  • *

Gepost op: 11-10-2017 14:31:51
Heeft iemand al gevonden per wanneer ze de btw-verhoging zouden willen invoeren?
- Nu we plotseling beseffen, dat wij onszelf niet zijn.

Offline Peter Wood

• Bekend Lid
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 11-10-2017 17:34:17
Morgen?

Ik denk dat dit eerst behandeld moet worden in het parlement. Dan zal blijken of de meerderheid stand houdt. Dus op zijn vroegst in 2018 en bovendien gefaseerd meen ik ergens gelezen te hebben.

Gepost op: 11-10-2017 18:24:07
[..]
Hoezo huren? Genoeg ouderen die kleiner gaan wonen. Als je idd een huis van 2 miljoen hebt, heb je genoeg ruimte om een kleiner huis te kopen en nog voldoende vermogen over te houden om wel van te kunnen leven.

Doet mij denken aan Nelly Frijda (bekent als Ma Flodder) enkele jaren geleden kwam ik met zappen een programma tegen waarin zij aan het verhuizen was, of net verhuisd was, van een huis in Amsterdam van 250 vierkante meter naar een senioren woning van 54 vierkante meter. Dit vond ik wel bizar groot verschil, van een riante woning naar een piepkleine woning. Lijkt mij erg behelpen.

Hoe moet ik dan uitrekenen hoe oud ik word? Want dat moet ik wel weten als ik mijn huis moet verkopen om rond te kunnen komen.

De overheid verplicht je om je hypotheekschuld af te lossen met als einddoel dat je als je je schuld hebt afgelost je je eigen woning niet meer kunt betalen. Dat is gewoon idioot.

Offline thebest

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 26

Gepost op: 11-10-2017 18:27:28
[..]

Hoe moet ik dan uitrekenen hoe oud ik word? Want dat moet ik wel weten als ik mijn huis moet verkopen om rond te kunnen komen.

De overheid verplicht je om je hypotheekschuld af te lossen met als einddoel dat je als je je schuld hebt afgelost je je eigen woning niet meer kunt betalen. Dat is gewoon idioot.
Of je had gewoon tijdens je werkzame leven wat extra op zij kunnen leggen om alvast te sparen voor je pensioen. Voor de rest slaat je laatste zin natuurlijk ook nergens op. Je hebt helemaal gelijk dat dat 'gewoon' idioot' is.

Gepost op: 11-10-2017 18:37:08
[..]
Of je had gewoon tijdens je werkzame leven wat extra op zij kunnen leggen om alvast te sparen voor je pensioen. Voor de rest slaat je laatste zin natuurlijk ook nergens op. Je hebt helemaal gelijk dat dat 'gewoon' idioot' is.
De mensen die nu een huis hebben gekocht en flink aan het aflossen zijn geslagen hebben weinig keus. Maar waarom zou investeren en sparen voor een huis zo overdreven zwaar belast moeten worden. Als het nu je tweede huis is prima, maar op deze manier wordt je tweede huis dat je verhuurt goedkoper dan je eerste huis wat je afgelost hebt en waar je zelf in woont.

Het zal wel sneuvelen want dit idee is zo tegenstrijdig met de wens om mensen te laten aflossen dat het geen stand gaat houden als de komende jaren blijkt dat mensen stoppen met versneld aflossen.
« Laatst bewerkt op: 11-10-2017 18:37:39 door boomklever »

Gepost op: 11-10-2017 18:41:29
[..]
Het gaat overigens niet om "wat extra". Het gaat om bruto 2500 euro extra inkomen per maand. Dat is 1 keer een modaal inkomen alleen om de belasting op je afbetaalde woning die 2mln waard is te kunnen opbrengen. Dat betekent dat als je stopt met werken en je gemiddeld nog 18 jaar pensioen hebt, je zo'n 0,5 miljoen euro opzij moet hebben gezet voor uitsluitend belasting om die 18 jaar in je afbetaalde huis te kunnen blijven wonen. Extra!

En als je dan 20 jaar ipv 18 jaar leeft ben je alsnog de lul. Dus zeg maar: hoeveel moet je opzij zetten voor je pensioen?

En ook voor kleinere woningen hakt dit erin. Als je een woning van 500.000 euro en een aow + gemiddeld pensioen hebt, dan heb je per maand netto 1500 euro te besteden. Je extra belasting op je huis is dan 100 euro per maand. Voor een inkomen van 1500 euro is 100 euro per maand ook echt veel. Daar komen je normale woonlasten nog bij.
« Laatst bewerkt op: 13-10-2017 12:37:27 door boomklever »

Offline Oktober

• Nieuw Lid
  • *

Gepost op: 11-10-2017 18:42:39
Morgen?

Ik denk dat dit eerst behandeld moet worden in het parlement. Dan zal blijken of de meerderheid stand houdt. Dus op zijn vroegst in 2018 en bovendien gefaseerd meen ik ergens gelezen te hebben.
Oké, 'willen invoeren' is misschien onjuist geformuleerd. Maar waar ik van veel dingen lees per wanneer het de bedoeling is kan ik dat zo snel niet vinden van de btw-verhoging. Of het inderdaad voornemens is per 01-01-2018 te doen, 01-07-2018 of nog weer anders.
- Nu we plotseling beseffen, dat wij onszelf niet zijn.

Gepost op: 11-10-2017 18:44:03
[..]
Oké, 'willen invoeren' is misschien onjuist geformuleerd. Maar waar ik van veel dingen lees per wanneer het de bedoeling is kan ik dat zo snel niet vinden van de btw-verhoging. Of het inderdaad voornemens is per 01-01-2018 te doen, 01-07-2018 of nog weer anders.
Meeste dingen 2020. Denk dat er weinig 1-1-2018 komt.

Offline Pieter-bastiaan

• Actief Lid
  • Leeftijd: 23

Gepost op: 11-10-2017 19:20:48
Ik hoorde dat de belastinghervorming in moeten gaan per 01-01-'19.
Er zijn mensen die alles weten, maar dat is dan ook alles. - Machiavelli

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 11-10-2017 19:33:28
[..]
kan mij amper voorstellen dat de zit voor 01-01-2018 voor elkaar gaan krijgen
Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

<3 poepie <3 :)

Offline Warner

• Bekend Lid

Gepost op: 11-10-2017 22:30:53
[..]
Geen idee, maar ik ben er niet op tegen. Ik snap niet waarom mensen die hun huis hebben afgelost dusdanig worden bevoordeeld ten opzichte van mensen die hun vermogen liquide beschikbaar hebben, dat wordt immers in box 3 belast. Terecht mijns inziens met het oog op gelijkheidsbeginsel.

Maar er zullen wel rechtszaken worden aangespannen door mensen die worden benadeeld, grote kans dat ze winnen op basis van vertrouwensbeginsel ofzo, dus er zal wel een overgangsregeling worden ingevoerd uiteindelijk.
De wet Hillen is (of was) vooral bedoeld om het (versneld) aflossen van je hypotheekschuld te bevorderen. De plannen van het nieuwe kabinet worden gezien als een aflosboete. Mogelijkerwijs krijgt dit plan eenzelfde lot als de plannen van een vorig kabinet voor inkomensafhankelijke zorgpremie? Volgens mij zou eerlijker zijn de eigen woning te verhuizen naar Box 3 en daar de vrijstelling te verhogen naar de gemiddelde prijs van een woning (258.000 euro / 2e kwartaal 2017). Dan ontstaat een gelijkheidsbeginsel tussen mensen met een eigen huis en mensen met spaargeld.

Lees ook:
http://hypotheekvrij.blogspot.nl/2017/10/toch-nog-even-een-paar-opmerkingen-over.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/11/ophef-over-aflosboete-is-hypocriet-13448315-a1576849
https://www.eigenhuis.nl/woningmarkt/ontwikkeling-huizenprijzen

Gepost op: 11-10-2017 22:34:35
Voordat iemand zegt: voor de Wet-Hillen had je dat forfait toch ook als je afgelost had?

In die periode daarvoor had iedereen aflossingsvrije hypotheken en maximale hypotheekrenteaftrek. Je spaarde je geld en lostte je huis dus praktisch nooit af, totdat je je huis verkocht. Nu kan dat niet meer.

Offline Warner

• Bekend Lid

Gepost op: 12-10-2017 20:23:49
De verwachting is dat 26 oktober het nieuwe kabinet op het bordes staat. Ben wel benieuwd welke bewindslieden het gaan worden. :P

Offline Artemis

• Hoofdmoderator
  • Expertise: Geneeskunde
  • Forumfossiel
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 13-10-2017 07:28:15
Geen idee, maar ik ben er niet op tegen. Ik snap niet waarom mensen die hun huis hebben afgelost dusdanig worden bevoordeeld ten opzichte van mensen die hun vermogen liquide beschikbaar hebben, dat wordt immers in box 3 belast. Terecht mijns inziens met het oog op gelijkheidsbeginsel.

Maar er zullen wel rechtszaken worden aangespannen door mensen die worden benadeeld, grote kans dat ze winnen op basis van vertrouwensbeginsel ofzo, dus er zal wel een overgangsregeling worden ingevoerd uiteindelijk.

Sorry maar je wordt toch ook niet belast op of je eigenaar bent van andere dure dingen? Zoals bijvoorbeeld een auto of een boot. Een huis is een voorwerp, een bezit. Dat je een lening moet afsluiten om dit te kunnen betalen, maakt toch niet dat je er daarna extra belasting over moet gaan betalen...
Voor vragen of opmerkingen mag je mij altijd een persoonlijk bericht of e-mail sturen! BELANGRIJK: De door mij gegeven adviezen zijn gebaseerd op informatie zoals mij die is gegeven op het internet. Ik geef mijn advies dus zonder kennis van de (volledige) medische voorgeschiedenis. Om die reden kunnen aan mijn adviezen geen enkele rechten of zekerheden worden ontleend. Ik raad iedereen met een medisch probleem aan altijd zijn of haar huisarts te consulteren.

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 13-10-2017 11:02:59
[..]

Sorry maar je wordt toch ook niet belast op of je eigenaar bent van andere dure dingen? Zoals bijvoorbeeld een auto of een boot. Een huis is een voorwerp, een bezit. Dat je een lening moet afsluiten om dit te kunnen betalen, maakt toch niet dat je er daarna extra belasting over moet gaan betalen...
Maar aandelen, tweede huizen en dergelijk worden wel in box 3 belast. Ben het met je eens dat het krom is, maar omgedraaid is een afbetaald huis ook een soort van inkomen. Immers je hebt dan geen woonlasten meer.

Zo vind ik ook erfbelasting erg oneerlijk, maar omgedraaid zijn er ook economen die vinden dat dit volledig belast zou moeten zijn, want "oud geld" zorg voor oneerlijkheid. Wat ook weer dubbel is, enerzijds hebben je ouders er al belasting over betaald, anderzijds, zorgt (bij echt vermogende mensen) er voor dat de rijken enkel rijker worden en er onnodig een tweedeling komt.

Verder maakt het niet uit, als deze regeling niet terug gedraaid zou worden, zou het belastinggeld wel op een andere manier geint worden.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

<3 poepie <3 :)

anything