Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Sense] Veilig BDSM proberen?  (gelezen 1781 keer)

Offline ArtemisTopic starter

• Hoofdmoderator
  • Expertise: Geneeskunde
  • Forumfossiel
  • Land: nl
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 28-02-2017 19:02:58
+1
Hoi allemaal,

Nieuwe vraag van de week van Sense: https://www.sense.info/veelgestelde-vragen/397/150813

Hoe kunnen mijn vriendin en ik veilig BDSM uitproberen?

Antwoord van Sense:
Citaat
De basisprincipes van BDSM zijn de 3 V’s: veilig, verstandig en vrijwillig. Bedenk samen een stopteken en spreek af beiden te stoppen als het spel 1 van jullie te ver gaat. Hebben jullie al afspraken gemaakt over wie ‘dominant’ is en wie ‘onderdanig’? En of jullie de rollen wisselen? Daarna kan het experimenteren beginnen. Het kan opwindend zijn om elkaar te blinddoeken of vast te binden tijdens de seks. Of de dominante partij geeft spannende opdrachten aan de ander. Gebruik in ieder geval geen alcohol of drugs tijdens het experimenteren. Dan is het lastiger om aan te geven wat je wilt.

Stelling en discussie voor hier: Kan BDSM in een volledig gelijkwaardige relatie passen? Ook als er nooit een rollenwisseling is?
Voor vragen of opmerkingen mag je mij altijd een persoonlijk bericht of e-mail sturen! BELANGRIJK: De door mij gegeven adviezen zijn gebaseerd op informatie zoals mij die is gegeven op het internet. Ik geef mijn advies dus zonder kennis van de (volledige) medische voorgeschiedenis. Om die reden kunnen aan mijn adviezen geen enkele rechten of zekerheden worden ontleend. Ik raad iedereen met een medisch probleem aan altijd zijn of haar huisarts te consulteren.

Online Puck

• Bekend Lid

Gepost op: 01-03-2017 00:48:50
+1
Ja.

Offline Eeyore

• Actief Lid
  • Leeftijd: 27

Gepost op: 01-03-2017 11:52:20
0
Ja. Uiteraard. Bdsm draait alleen maar om gelijkwaardigheid.

Goed discussie onderwerp
I owned every second that this world could give I saw so many places  The things that I did
Yeah, with every broken bone I swear I lived.

Offline Mojo-jojo

• Adviseur
  • Expertise: ICT
  • Actief Lid
  • Leeftijd: 28

Gepost op: 01-03-2017 12:06:21
+1
Bdsm draait alleen maar om gelijkwaardigheid.

Alleen maar? Leg uit?

Offline Suzy

• Erelid
  • Leeftijd: 28

Gepost op: 01-03-2017 13:09:45
0

Goed discussie onderwerp
Vind ik een beetje simpel om te zeggen, maar mss kun je het uitleggen? :P
tra la la la :D
Hört wie es schreit 

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *
  • Geslacht: Man

Gepost op: 01-03-2017 13:31:02
0

Goed discussie onderwerp
Hoe bedoel je dit? In een D/s relatie is er toch juist geen sprake van gelijkwaardigheid, of ik begrijp het idee van BDSM totaal verkeerd.
Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

<3 poepie <3 :)

Offline HumbleDeer

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 16
  • Land: be

Gepost op: 01-03-2017 13:41:37
0
[..]
Hoe bedoel je dit? In een D/s relatie is er toch juist geen sprake van gelijkwaardigheid, of ik begrijp het idee van BDSM totaal verkeerd.
In het spel misschien, maar uiteindelijk mag je de ander geen pijn doen als ze het niet leuk vinden. Jij hebt het recht niet om een ander pijn te doen als ze het niet willen.
Anna - Haar/Ze

Offline Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 30

Gepost op: 01-03-2017 14:07:06
0
[..]
Ik denk niet dat er 'juist' geen sprake zou zijn van gelijkwaardigheid, want zelfs bij een bepaalde machtsverhouding kan je nog best een gelijke waarde hebben. De dom is niet per se meer waard dan de sub. Beiden hebben verantwoordelijkheden, beiden hebben waarde, beiden moeten respect voor elkaar hebben.
Als die gelijkwaardigheid er dan toch echt niet is dan zal het denk ik eerder een begrensde vorm van ongelijkwaardigheid zijn. Die eindigt als het spel eindigt. Dus dat bijvoorbeeld de sub wel als minderwaardig wordt behandeld, maar alleen tijdens het spel. En dan nog kan je je afvragen of je dat dan echt ongelijkwaardigheid kan noemen, want op de achtergrond blijft de noodzaak tot gelijkwaardigheid volgens mij aanwezig.

Ik zou misschien zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat als een fundamentele gelijkwaardigheid ontbreekt, het geen bdsm maar misbruik is.

LinkerSok

• Gast

Gepost op: 01-03-2017 15:45:30
0
Ja. Ik zou geen relatie willen met iemand die altijd maar onderdanig is aan mij... Naar mijn mening is die gelijkwaardigheid hard nodig, omdat je anders gemakkelijk misbruik kan maken van de onderdanige persoon.

En wat betreft de rolwissel, daar waag ik me in mijn relatie wijselijk genoeg niet aan :+ als iets niet je ding is, voelt zo'n "rol" enorm onnatuurlijk en vervelend aan.

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 01-03-2017 16:23:54
0
[..]
Ik denk niet dat er 'juist' geen sprake zou zijn van gelijkwaardigheid, want zelfs bij een bepaalde machtsverhouding kan je nog best een gelijke waarde hebben. De dom is niet per se meer waard dan de sub. Beiden hebben verantwoordelijkheden, beiden hebben waarde, beiden moeten respect voor elkaar hebben.
Als die gelijkwaardigheid er dan toch echt niet is dan zal het denk ik eerder een begrensde vorm van ongelijkwaardigheid zijn. Die eindigt als het spel eindigt. Dus dat bijvoorbeeld de sub wel als minderwaardig wordt behandeld, maar alleen tijdens het spel. En dan nog kan je je afvragen of je dat dan echt ongelijkwaardigheid kan noemen, want op de achtergrond blijft de noodzaak tot gelijkwaardigheid volgens mij aanwezig.

Ik zou misschien zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat als een fundamentele gelijkwaardigheid ontbreekt, het geen bdsm maar misbruik is.
Hoe zie jij deze twee dingen dan in een 24/7 D/s relatie?

Ja. Ik zou geen relatie willen met iemand die altijd maar onderdanig is aan mij... Naar mijn mening is die gelijkwaardigheid hard nodig, omdat je anders gemakkelijk misbruik kan maken van de onderdanige persoon.

En wat betreft de rolwissel, daar waag ik me in mijn relatie wijselijk genoeg niet aan :+ als iets niet je ding is, voelt zo'n "rol" enorm onnatuurlijk en vervelend aan.
Ik veronderstel dat jij dan ook geen 24/7 D/s relatie hebt. Wat betreft je rolwissel ben ik het met je eens, als het niet in je zit, moet je het niet willen/doen.
« Laatst bewerkt op: 01-03-2017 16:25:16 door kiekeboe »

Offline Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 30

Gepost op: 01-03-2017 16:32:50
0
[..]

[..]
Ik veronderstel dat jij dan ook geen 24/7 D/s relatie hebt. Wat betreft je rolwissel ben ik het met je eens, als het niet in je zit, moet je het niet willen/doen.
Ten eerste is het maar de vraag of een echte 24/7 relatie bestaat. Zelfs de (oud)leden die ik hier heb gezien die in iets soortgelijks zaten wilden het niet zo noemen omdat het niet realistisch is. Ten tweede betekent een 24/7 relatie misschien een bepaalde andere (scheve) machtsverhouding, maar zegt dat nog niet dat je ook ongelijkwaardig bent aan elkaar. Ook met een ander soort rolverdeling kan je binnen die rollen nog steeds gelijkwaardig zijn aan elkaar.
Stel zo'n ongelijkwaardige relatie bestaat, en de dom behandelt de sub altijd als minderwaardig, dan lijkt me dat er geen basis voor vertrouwen, voor liefde, voor respect kan zijn. Dingen die volgens mij altijd nodig zijn in een relatie. Je kan zo'n relatie dan wel een 24/7 bdsm relatie noemen, maar wat mij betreft heb je dan eerder een misbruik relatie.

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 01-03-2017 16:42:01
0
[..]
Ten eerste is het maar de vraag of een echte 24/7 relatie bestaat. Zelfs de (oud)leden die ik hier heb gezien die in iets soortgelijks zaten wilden het niet zo noemen omdat het niet realistisch is. Ten tweede betekent een 24/7 relatie misschien een bepaalde andere (scheve) machtsverhouding, maar zegt dat nog niet dat je ook ongelijkwaardig bent aan elkaar. Ook met een ander soort rolverdeling kan je binnen die rollen nog steeds gelijkwaardig zijn aan elkaar.
Stel zo'n ongelijkwaardige relatie bestaat, en de dom behandelt de sub altijd als minderwaardig, dan lijkt me dat er geen basis voor vertrouwen, voor liefde, voor respect kan zijn. Dingen die volgens mij altijd nodig zijn in een relatie. Je kan zo'n relatie dan wel een 24/7 bdsm relatie noemen, maar wat mij betreft heb je dan eerder een misbruik relatie.
Ik ben het zeker met jou eens. Maar goed, het is een kwestie van hoe je het beestje noemt. Ik zou het ook eerder misbruik noemen. Maar omgedraaid, als beide gelukkig zijn in die rol, wie zijn wij om ze te veroordelen.

LinkerSok

• Gast

Gepost op: 01-03-2017 19:54:26
+1

Nee, ook totaal geen behoefte aan. Als ik ziek ben wil ik niet alsnog dominant moeten zijn, dan wil ik op m'n gemak ziek zijn en dat hij zijn plan trekt :+

Offline Voleuse

• Actief Lid
  • Leeftijd: 27

Gepost op: 05-04-2017 22:00:03
0
Citaat
Ten eerste is het maar de vraag of een echte 24/7 relatie bestaat.

:w

Ik zou mijn relatie zo noemen. Het is misschien een beetje een definitiekwestie, maar met de stelling constante minderwaardigheid = misbruik ben ik het toch niet eens. Ik hou van minderwaardig zijn en dat woord heeft voor mij ook geen negatieve bijsmaak. Een kind is niet gelijkwaardig aan zijn ouders, een leerling is niet gelijkwaardig aan zijn leraar. Toch zijn dat niet per definitie misbruikrelaties.Het kan ook een keuze zijn.
banana-banana-banana-terracotta-banana-terracotta-terracotta-PIE

Offline kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 05-04-2017 22:04:03
0
[..]

:w

Ik zou mijn relatie zo noemen. Het is misschien een beetje een definitiekwestie, maar met de stelling constante minderwaardigheid = misbruik ben ik het toch niet eens. Ik hou van minderwaardig zijn en dat woord heeft voor mij ook geen negatieve bijsmaak. Een kind is niet gelijkwaardig aan zijn ouders, een leerling is niet gelijkwaardig aan zijn leraar. Toch zijn dat niet per definitie misbruikrelaties.Het kan ook een keuze zijn.
als je je er beiden prettig bij voelt, is er niks aan de hand, toch?