Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Poll

Wat heb jij gestemd?

VVD
18 (18.2%)
PvdA
1 (1%)
PVV
6 (6.1%)
SP
7 (7.1%)
CDA
4 (4%)
D66
12 (12.1%)
ChristenUnie
1 (1%)
GroenLinks
19 (19.2%)
SGP
1 (1%)
Partij voor de Dieren
10 (10.1%)
50PLUS
0 (0%)
Ondernemerspartij
0 (0%)
VNL
1 (1%)
DENK
0 (0%)
Nieuwe Wegen
0 (0%)
Forum voor Democratie
6 (6.1%)
De Burger Beweging
0 (0%)
Vrijzinnige Partij
0 (0%)
GeenPeil
0 (0%)
Piratenpartij
5 (5.1%)
Artikel 1
0 (0%)
Niet Stemmers
0 (0%)
Libertarische partij
0 (0%)
Lokaal in de Kamer
0 (0%)
Jezus Leeft
0 (0%)
StemNL
0 (0%)
MenS en Spirit
0 (0%)
Vrije Democratische Partij
0 (0%)
Ik heb niet gestemd
3 (3%)
Ik mag niet stemmen
4 (4%)
Ik heb blanco gestemd
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 96

Auteur Topic: [Politiek] Het Nederlandse Landelijke Verkiezingen Topic  (gelezen 57572 keer)

Offline Pieter-bastiaanTopic starter

• Actief Lid
  • Leeftijd: 23
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 18-05-2017 21:36:38
De (midden)rechter vleugel in Nederland wil graag een coalitie vormen met een kleinere linkse partij zodat een breed gedragen stabiel kabinet kan ontstaan. De linkse partij die toehapt weet dat zij hetzelfde lot zal bescheuren als de PvdA of D66 in tijden van paars. Men zou moeten streven naar een middenkabinet met constructieve partijen zoals de CU, GL en PvdA.
Er zijn mensen die alles weten, maar dat is dan ook alles. - Machiavelli

Offline Joey

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 18-05-2017 21:48:17
De (midden)rechter vleugel in Nederland wil graag een coalitie vormen met een kleinere linkse partij zodat een breed gedragen stabiel kabinet kan ontstaan. De linkse partij die toehapt weet dat zij hetzelfde lot zal bescheuren als de PvdA of D66 in tijden van paars. Men zou moeten streven naar een middenkabinet met constructieve partijen zoals de CU, GL en PvdA.
Middenkabinet? Bedoel je daarmee VVD-CDA-D66 en dan aangevuld met CU, GL of PvdA? 
Altijd lekker karnen <3

Offline Dromer.

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 24

Gepost op: 18-05-2017 22:20:44
Als je kijkt naar de mogelijke coalities op basis van verenigbaarheid van standpunten, dan krijg je echt verschrikkelijke combinaties. Ook best grappige, bijvoorbeeld: VVD, D66, GL, PvdA, Denk (78 zetels). :+ Dat zou een stunt zijn.
Nee.

Offline Ednil

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 29

Gepost op: 18-05-2017 22:39:28
Het is echt heel lastig aan het worden. Dit kan wel eens de meest moeizame coalitievorming ooit gaan worden. Ik durf niks meer te voorspellen.

Offline PatrickZ

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 36

Gepost op: 18-05-2017 22:43:52

Daarom moet je ook niet als enige linkse partij in zo'n coalitie stappen, dan sta je niet sterk. Dat heeft GroenLinks nu ondervonden. Als enige linkse partij aan tafel konden zij niet op tegen drie rechtse partijen. De balans is dan zoek. Stel dat GroenLinks en SP samen aan die onderhandelingstafel gezeten hadden, dan hadden zij samen een vuist kunnen maken tegen de rechtse punten.

Er wordt nu vanuit diverse partijen geprobeerd de SP aan de onderhandelingstafel te krijgen, maar Roemer zou wel gek zijn als hij dat gevecht alleen aan zou gaan. Hij wil medestanders op links hebben. Dat betekent dat ook GroenLinks weer zou moeten aanschuiven en wellicht de Partij voor de Dieren.
Vrouwen zijn net overalls: mouwen te lang en pijpen te kort.

Offline PatrickZ

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 36

Gepost op: 18-05-2017 22:51:28
[..]
Middenkabinet? Bedoel je daarmee VVD-CDA-D66 en dan aangevuld met CU, GL of PvdA?

Aan VVD-CDA-D66 is niks midden, dat is gewoon puur rechts. Zeker de VVD is gewoon een uiterst rechtse partij. Voor de coalitievorming is het eigenlijk niet goed dat een partij die zo aan de rand van het politiek spectrum zit zo groot is geworden dat je er moeilijk omheen kan. Dat maakt eigenlijk heel links vleugellam.

In een middenkabinet is er een gelijke balans tussen links en rechts. Dat betekent dat zowat heel links nodig is om tegenwicht te bieden aan de VVD. Dat zou dus een kabinet van VVD-CDA-D66-GroenLinks-SP-Partij voor de Dieren zijn. Probleem is wel dat daar nogal wat partijen in zitten die elkaar niet liggen.
Vrouwen zijn net overalls: mouwen te lang en pijpen te kort.

Offline Pieter-bastiaanTopic starter

• Actief Lid
  • Leeftijd: 23

Gepost op: 19-05-2017 07:25:43
[..]

Een middenkabinet bestaat in mijn ogen uit enkel partijen die links- of rechts uit het midden zijn. Zowel de VVD als de GL hebben niet die status en vallen in de mildere rechter en linkervleugel van het politiekstelsel. Maar inderdaad de VVD-CDA-D66-blok moet aangevuld worden met of GL of de PvdA. Een andere sterke coalitie is er niet. Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor GL aangezien zij extreem hebben gewonnen. Belangrijker, er kan een coalitie ontstaan die Nederland verder vergroend en de economie weinig wordt beschadigd.

Daarom moet je ook niet als enige linkse partij in zo'n coalitie stappen, dan sta je niet sterk. Dat heeft GroenLinks nu ondervonden. Als enige linkse partij aan tafel konden zij niet op tegen drie rechtse partijen. De balans is dan zoek. Stel dat GroenLinks en SP samen aan die onderhandelingstafel gezeten hadden, dan hadden zij samen een vuist kunnen maken tegen de rechtse punten.

Er wordt nu vanuit diverse partijen geprobeerd de SP aan de onderhandelingstafel te krijgen, maar Roemer zou wel gek zijn als hij dat gevecht alleen aan zou gaan. Hij wil medestanders op links hebben. Dat betekent dat ook GroenLinks weer zou moeten aanschuiven en wellicht de Partij voor de Dieren.

Uiteindelijk moet een linkerpartij aanschuiven om tot een regering te vormen. Links moet haar verantwoordelijkheid tonen en aanschuiven bij het coalitie-blok van VVD-CDA-D66. Op geen andere manier kan een betrouwbare coalitie tot stand komen die haar termijn kan uitzitten.

De SP wordt uitgenodigd door de VVD, CDA en D66 om bij de aankomende verkiezingen Roemer/SP aan te vallen op haar vlucht gedrag. Een coalitie met de SP en de VVD is eveneens onwaarschijnlijk om dat hun ideeën haaks op elkaar staan. Maar op deze manier ontstaat er meer ruimte voor de PvdA en opnieuw GL om aan te sluiten. Zij kunnen dan na de regeringsperiode paraderen dat zij verantwoordelijkheid hebben willen nemen. Roemer kan ze dan niet aanvallen op hun beslissingen, want hij kon aanschuiven maar deed het niet. Overigens grappig dat Roemer dit niet zag aankomen, wat bewijst dat Roemer zijn politieke richtingsgevoel kwijt is.

Roemer heeft zich voor de verkiezingen al buiten de onderhandelingen geplaatst door de flirten met het CDA. Een tactische fout en onvoldoende historisch besef. Binnen de Christen democraten heerst de ongeschreven regel dat je beter rechts kan regeren dan over links. Het CDA kan over rechts regeren en zal dus ook over rechts gaan regeren. De natte-droom-coalitie van Roemer was toen al afgeschreven. 

Aan VVD-CDA-D66 is niks midden, dat is gewoon puur rechts. Zeker de VVD is gewoon een uiterst rechtse partij. Voor de coalitievorming is het eigenlijk niet goed dat een partij die zo aan de rand van het politiek spectrum zit zo groot is geworden dat je er moeilijk omheen kan. Dat maakt eigenlijk heel links vleugellam.

In een middenkabinet is er een gelijke balans tussen links en rechts. Dat betekent dat zowat heel links nodig is om tegenwicht te bieden aan de VVD. Dat zou dus een kabinet van VVD-CDA-D66-GroenLinks-SP-Partij voor de Dieren zijn. Probleem is wel dat daar nogal wat partijen in zitten die elkaar niet liggen.

Allereerst is de VVD geen uiterst rechtse partij. FvD, WNL (niet in de kamer) zijn rechters dan de VVD. Ook in internationaal perspectief is de VVD niet uiterst rechts.

Daarnaast lees ik rancune jegens de verkiezingsuitslag. Een deel (+/- 20%) hangt het VVD-gedachtegoed aan en dat moet je maar accepteren. Nederland heeft nou eenmaal zo gestemd. In Nederland moeten nou eenmaal bruggen gebouwd worden om tot regeringen te komen. Het is de taak van onze politici om dat te doen om eigenwijze door middel van onderhandelingen.
Er zijn mensen die alles weten, maar dat is dan ook alles. - Machiavelli

Offline Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 30

Gepost op: 19-05-2017 07:40:05
[..]
Uiteindelijk moet een linkerpartij aanschuiven om tot een regering te vormen. Links moet haar verantwoordelijkheid tonen en aanschuiven bij het coalitie-blok van VVD-CDA-D66. Op geen andere manier kan een betrouwbare coalitie tot stand komen die haar termijn kan uitzitten.
Moet rechts niet evengoed verantwoordelijkheid nemen door links (in dit geval groen links) serieus te nemen? Ik heb namelijk het, verder totaal ongefundeerde, gevoel dat de VVD en het CDA er ook niet alles aan hebben gedaan om deze optie te laten werken.

Ik vond het trouwens wel interessant wat hier laatst werd gezegd over het CDA als partij van de vee-sector lobby. Had daar nog niet eerder aan gedacht, maar het maakt die partij nog wel even een flink stuk smeriger dan ik ze al vond. En laat denk ik ook wel zien dat onderhandelen tussen CDA en GL wel echt ingewikkeld is. Zeker als het CDA ook nog eens op het gebied van immigratie rechts wil gaan doen.

Offline Ednil

• Bekend Lid

Gepost op: 19-05-2017 15:55:55
[..]
Moet rechts niet evengoed verantwoordelijkheid nemen door links (in dit geval groen links) serieus te nemen? Ik heb namelijk het, verder totaal ongefundeerde, gevoel dat de VVD en het CDA er ook niet alles aan hebben gedaan om deze optie te laten werken.

Ik vond het trouwens wel interessant wat hier laatst werd gezegd over het CDA als partij van de vee-sector lobby. Had daar nog niet eerder aan gedacht, maar het maakt die partij nog wel even een flink stuk smeriger dan ik ze al vond. En laat denk ik ook wel zien dat onderhandelen tussen CDA en GL wel echt ingewikkeld is. Zeker als het CDA ook nog eens op het gebied van immigratie rechts wil gaan doen.
Ik neem aan dat je vegetariër bent?

Offline Dromer.

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 19-05-2017 16:26:26
[..]
Ik neem aan dat je vegetariër bent?
Die hele tendens rondom milieu dat iedere kritisch belichting wordt 'weerlegd' met random voorbeelden waar je aan moet voldoen voordat je schijnbaar gelegitimeerd kritiek mag leveren op dat gebied is zo ontzettend onnozel. Het voegt niks toe en het weerlegt niks, het enige dat het doet is appelleren aan het onderbuiksentiment dat je pas wat mag zeggen als je nekhoog in de geitenwollensokken zit. Enorm zwaktebod.
Nee.

Offline Ednil

• Bekend Lid

Gepost op: 19-05-2017 16:35:57
[..]
Die hele tendens rondom milieu dat iedere kritisch belichting wordt 'weerlegd' met random voorbeelden waar je aan moet voldoen voordat je schijnbaar gelegitimeerd kritiek mag leveren op dat gebied is zo ontzettend onnozel. Het voegt niks toe en het weerlegt niks, het enige dat het doet is appelleren aan het onderbuiksentiment dat je pas wat mag zeggen als je nekhoog in de geitenwollensokken zit. Enorm zwaktebod.
Waar ik op reageer is dat Blabla het CDA een smerige partij vindt omdat die partij opkomt voor de veehouderij in Nederland. Hij zegt daarbij dus ook dat de veehouderij een smerige business is. Als je dat vindt (en dat mag), wees dan ook consequent en eet geen vleesproducten.

Laat ik jullie er aan herinneren dat  Nederlandse veehouders met zeer strenge regels moeten werken. Door die regelgeving is het dierenwelzijn en de kwaliteit zeer hoog. Wij exporteren als Nederland ongeveer aan 6 miljard aan vlees en nog eens 5 miljard aan zuivel en eieren. Dat wordt gedaan door keihard werkende boeren die soms amper het hoofd boven water kunnen houden. Voor deze boeren komt het CDA op ja, en nee, dat is geen smerige zaak.

Offline Dromer.

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 19-05-2017 16:44:41
[..]
Waar ik op reageer is dat Blabla het CDA een smerige partij vindt omdat die partij opkomt voor de veehouderij in Nederland. Hij zegt daarbij dus ook dat de veehouderij een smerige business is. Als je dat vindt (en dat mag), wees dan ook consequent en eet geen vleesproducten.

Laat ik jullie er aan herinneren dat  Nederlandse veehouders met zeer strenge regels moeten werken. Door die regelgeving is het dierenwelzijn en de kwaliteit zeer hoog. Wij exporteren als Nederland ongeveer aan 6 miljard aan vlees en nog eens 5 miljard aan zuivel en eieren. Dat wordt gedaan door keihard werkende boeren die soms amper het hoofd boven water kunnen houden. Voor deze boeren komt het CDA op ja, en nee, dat is geen smerige zaak.
Ik vind die valse tegenstelling die in stand wordt gehouden daarin altijd zo jammer (dierenwelzijn en milieu versus de landbouw). Hoewel ik echt wel snap dat maatregelen die de eerste twee thema's bevorderen boeren rechtstreeks raakt in hun economische belangen, vind ik wel dat het goed zou zijn als we af zouden stappen van die wederzijdse exclusiviteit. Het milieu is niet alleen een probleem van geitenwollensokken, maar het is ons probleem. En de boeren zijn geenszins de duivel, want zoals je tweede alinea terecht opmerkt: Nederland is koploper op gebied van dierenwelzijn. Ik zou graag zien dat die valse tegenstelling (met name bij het CDA) eens los wordt gelaten. Je kunt ook werken aan het milieu op gebied van landbouw zonder die wederzijdse exclusiviteit. Een stukje pragmatisme én oog voor de boeren, niet één van de twee. Andere partijen zijn daarin al wat gebalanceerder geworden, maar met name het CDA heeft daarin nog enorme sprongen te maken. Nu volgen ze blind het boerenbelang, iets wat jij denk ik ook inziet gezien je CDA smerig = veehouderij smerig-redenatie.

Maar goed, dat is mijn invulling ervan, ik weet natuurlijk niet precies in welke opzichten BlaBla het CDA smerig vindt. Maar laten we alsjeblieft niet met dat soort groep acht-argumenten komen dat je moet voldoen aan een keurslijf voordat je kritiek mag hebben.  :P
Nee.

Offline Warner

• Bekend Lid

Gepost op: 19-05-2017 17:22:14
Vandaag en morgen voorjaarscongres van de VVD op Papendal. :P

Vorige week zaterdag deden de VVD stemmers in de Telegraaf een smeekbede aan de partij om niet met GroenLinks in zee te gaan. De smeekbede werd verhoord. VVD formateur Schippers vond plots dat er knopen moesten worden doorgehakt en ja hoor de formatiebesprekingen met GroenLinks kwamen tot een einde. Morgen een groot interview met Wilders in dezelfde krant waarin hij een smeekbede doet aan het VVD congres. Wanneer niemand wil bewegen blijft een kabinet moeilijk.

Ben benieuwd welk voorstel de VVD maandag uit haar hoed gaat toveren?

Offline Dromer.

• Forummeubel
  • *
Nee.

Offline Ednil

• Bekend Lid

Gepost op: 19-05-2017 18:09:32
[..]
Ik vind die valse tegenstelling die in stand wordt gehouden daarin altijd zo jammer (dierenwelzijn en milieu versus de landbouw). Hoewel ik echt wel snap dat maatregelen die de eerste twee thema's bevorderen boeren rechtstreeks raakt in hun economische belangen, vind ik wel dat het goed zou zijn als we af zouden stappen van die wederzijdse exclusiviteit. Het milieu is niet alleen een probleem van geitenwollensokken, maar het is ons probleem. En de boeren zijn geenszins de duivel, want zoals je tweede alinea terecht opmerkt: Nederland is koploper op gebied van dierenwelzijn. Ik zou graag zien dat die valse tegenstelling (met name bij het CDA) eens los wordt gelaten. Je kunt ook werken aan het milieu op gebied van landbouw zonder die wederzijdse exclusiviteit. Een stukje pragmatisme én oog voor de boeren, niet één van de twee. Andere partijen zijn daarin al wat gebalanceerder geworden, maar met name het CDA heeft daarin nog enorme sprongen te maken. Nu volgen ze blind het boerenbelang, iets wat jij denk ik ook inziet gezien je CDA smerig = veehouderij smerig-redenatie.

Maar goed, dat is mijn invulling ervan, ik weet natuurlijk niet precies in welke opzichten BlaBla het CDA smerig vindt. Maar laten we alsjeblieft niet met dat soort groep acht-argumenten komen dat je moet voldoen aan een keurslijf voordat je kritiek mag hebben.  :P
Het CDA zet zich ook in voor verduurzaming van de landbouw. Zo stimuleert het CDA het plaatsen van zonnepanelen op stallen (en daar kan heel veel op), ontwikkelingen rond mestvergisting, etc. Landbouw en duurzaam milieubeleid gaan dus zeker samen, en wordt al gedaan.