Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Discussie] Wetsvoorstel actieve orgaandonatie  (gelezen 8789 keer)

Offline thebest

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 27
  • Land: nl
  • Geslacht: Man

Gepost op: 13-02-2018 20:43:15
Treurige dag voor Nederland, stap richting ontnemen vrijheden die je als mens hebt.
Wat een onzin, je hebt namelijk ook altijd nog de mogelijkheid om nee te zeggen.

Offline Peter Wood

• Bekend Lid

Gepost op: 13-02-2018 21:02:00
Ik heb twee mensen in mijn omgeving die járen geleden kort na elkaar een donornier hebben gekregen. Hun leven is zoveel beter geworden. Zonder donor nier zouden ze er nu niet meer zijn.
Zelf ben ik al jaren geregistreerd, want ik vind het mooi dat mogelijk anderen na mijn dood langer kunnen leven met een van mijn organen.
Ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die niet willen dat na hun dood organen worden uitgenomen om andere mensen te helpen.
Maar die hele grote groep die niks doet. Die het overlaten aan hun nabestaanden om daarover te beslissen. Want de vraag wordt gesteld.
Leg daarom je keuze voor of tegen vast. Dan is duidelijk wat je wilt.
Uit álle reacties in de media haal ik dat veel mensen denken dat ze na hun dood direct open gesneden worden. Dat is  grote onzin. Veel mensen sterven oud of na een ernstige ziekte. Dan kun je geen donor zijn. Daarom doen zich niet veel mogelijkheden voor want hoeveel overledenen zijn geschikt om organen te doneren? En van die overledenen heeft zich maar een klein aantal geregistreerd. Dát moet veranderen.
Juridisch geneuzel is voor mensen die wel een mening hebben maar zich niet hebben geregistreerd.

Offline Incel!

• Erelid

Gepost op: 13-02-2018 22:29:38
Treurige dag voor Nederland, stap richting ontnemen vrijheden die je als mens hebt.
Wat een onzin. :7
Iedereen heeft die vrijheid nog steeds alleen moet men er nu wat moeite voor doen. Iets wat m.i. veel mensen nu niet doen.

Ik ben helemaal voor deze wet. Hoop echt dat het ook een positieve invloed heeft.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2018 22:30:17 door Incel! »
Seks is natuurlijk maar nooit vanzelfsprekend!!!
Age is only a number, weight is only a number. I've decided, numbers are really starting to piss me off!!
Life can only be understood backwards. Unfortunately it must be lived forwards.

Offline PatrickZ

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 37

Gepost op: 13-02-2018 22:31:06
Uit álle reacties in de media haal ik dat veel mensen denken dat ze na hun dood direct open gesneden worden. Dat is  grote onzin. Veel mensen sterven oud of na een ernstige ziekte. Dan kun je geen donor zijn. Daarom doen zich niet veel mogelijkheden voor want hoeveel overledenen zijn geschikt om organen te doneren? En van die overledenen heeft zich maar een klein aantal geregistreerd. Dát moet veranderen.
Juridisch geneuzel is voor mensen die wel een mening hebben maar zich niet hebben geregistreerd.

Je kunt dan alsnog donor zijn, er wordt als je donor bent altijd gekeken wat er nog bruikbaar is als je overlijdt. In sommige gevallen zal dat niks zijn, maar je hebt dan ten minste je goede wil getoond. En soms is er meer bruikbaar dan je denkt. Een van de dingen die veel gebruikt wordt van donoren is het hoornvlies, dat kan soms wel 200 jaar meegaan. Als iemand overlijdt aan ouderdom of ziekte en de ogen zijn nog goed kan het hoornvlies zo overgezet worden, zo kun je dus voorkomen dat iemand blind wordt.
Vrouwen zijn net overalls: mouwen te lang en pijpen te kort.

Offline Bliss

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 26
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 13-02-2018 22:41:28
Huh, heb je een bron over dat wat je zegt over hoornvlies? Ben oprecht benieuwd.
Building your girl's second story ♥

Offline Chuck Maxi

• Moderator
  • Bekend Lid
  • Leeftijd: 25

Gepost op: 13-02-2018 22:42:54
Ik betwijfel het nogal. Een getransplanteerd hoornvlies gaat over het algemeen 10-15 jaar mee.

Offline Blabla magazines

• Erelid
  • Leeftijd: 31

Gepost op: 13-02-2018 22:49:25
Ik vind deze wijziging prima. Kan me wel voorstellen dat niet iedereen zich even prettig voelt bij het idee dat de overheid dit voor je beslist, maar wat mij betreft doet dat verder niet af aan het belang van een aanpassing en aan de garanties die in het voorstel ingebouwd zitten. Waardoor er wat mij betreft alleen gevoelsmatig iets veranderd.

Offline Bliss

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 26

Gepost op: 13-02-2018 22:49:55
Ik betwijfel het nogal. Een getransplanteerd hoornvlies gaat over het algemeen 10-15 jaar mee.

Ja dat lijkt mij ook idd.
Building your girl's second story ♥

Offline ps51

• Lid
  • **

Gepost op: 13-02-2018 23:31:18
[..]
Wat een onzin. :7
Iedereen heeft die vrijheid nog steeds alleen moet men er nu wat moeite voor doen. Iets wat m.i. veel mensen nu niet doen.

Ik ben helemaal voor deze wet. Hoop echt dat het ook een positieve invloed heeft.

Juist!

Offline Sander

• Bekend Lid

Gepost op: 13-02-2018 23:32:17
Ik vind deze wet wel prima. Voor mij verandert er weinig, omdat ik al donor ben.

Online kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 14-02-2018 00:09:07
Wet is dus aangenomen, gaat in vanaf 2020 (Ja tenzij). Wat vinden jullie ervan?
Super, maar was sowieso al donor.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

:)

Offline Artemis

• Hoofdmoderator
  • Expertise: Geneeskunde
  • Forumfossiel

Gepost op: 14-02-2018 01:13:48
Ik vind deze wijziging prima. Kan me wel voorstellen dat niet iedereen zich even prettig voelt bij het idee dat de overheid dit voor je beslist, maar wat mij betreft doet dat verder niet af aan het belang van een aanpassing en aan de garanties die in het voorstel ingebouwd zitten. Waardoor er wat mij betreft alleen gevoelsmatig iets veranderd.

Maar de overheid beslist toch niks voor je? Je beslist nog altijd zelf...
Voor vragen of opmerkingen mag je mij altijd een persoonlijk bericht of e-mail sturen! BELANGRIJK: De door mij gegeven adviezen zijn gebaseerd op informatie zoals mij die is gegeven op het internet. Ik geef mijn advies dus zonder kennis van de (volledige) medische voorgeschiedenis. Om die reden kunnen aan mijn adviezen geen enkele rechten of zekerheden worden ontleend. Ik raad iedereen met een medisch probleem aan altijd zijn of haar huisarts te consulteren.

Offline Regolo

• Bekend Lid

Gepost op: 14-02-2018 01:42:12
De overheid beslist nu voor je dat je niet geen keuze mag maken.

Online kiekeboe

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 14-02-2018 02:36:42
De overheid beslist nu voor je dat je niet geen keuze mag maken.
haha, ja, zo kan je het ook zeggen. Maar dat is kolder, want geen keuze maken kwam in de praktijk er op neer dat je dan automatisch geen donor was. Nou en nu wordt dit omgedraaid. Het blijft ja of nee, geen keuze was niet een extra optie.
Ik ben niet nieuwsgierig, ik ben belangstellend

:)

Offline Blabla magazines

• Erelid

Gepost op: 14-02-2018 07:07:50
[..]

Maar de overheid beslist toch niks voor je? Je beslist nog altijd zelf...
Dat ervaren veel mensen dus anders. En ik snap dat best een beetje omdat de overheid, in het geval van niet kiezen, inderdaad voor je beslist. Wat mij betreft is dat verder geen probleem, maar voor anderen wel. En ergens snap ik dus best dat ze dat stom vinden. Ik vind het alleen stommer dat je per se niet wil kunnen kiezen, en dat je per se niet wil dat de overheid dit doet om een probleem op te lossen.