Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Medicijn] Orgametril Lynestrenol  (gelezen 1099 keer)

Offline ScoutjeTopic starter

• Actief Lid
  • Leeftijd: 25
  • Geslacht: Man

Gepost op: 09-07-2007 18:08:34
0
Aangezien ik al enkele weken een doosje met pillen zag staan op de kamer van mijn vriendin en in het kader van ze praat zoveel over zichzelf besloot ik eens te kijken wat voor pillen het nu waren. Dacht eerst gewoon Paracetamol, maar het bleek Orgametril Lynestrenol te zijn. Daarvan later op internet de bijsluiter opgezocht en het blijkt een progestageen hormoon te zijn. Ofwel het anitgeen van progestaron. Het middel heeft aan aantal toepassingen, maar ben eigenlijk toch benieuwd om welke reden mijn vriendin dat medicijn dus heeft.

Probleem is alleen dat ik dus niet weet hoe ik dat aan moet pakken.

roosie

• Gast

Gepost op: 09-07-2007 18:09:26
0
Waarom vraag je het haar dan niet? :)

mooiboy

• Gast

Gepost op: 09-07-2007 18:19:42
0
begin over dat medicijn, dat je het vond en vraag haar heel rustig waarom ze het gebruikt

• Actief Lid

Gepost op: 09-07-2007 18:43:53
0
Waarom vraag je het haar dan niet? :)
Das juist mijn vraag, hoe ik dat moet aanpakken :P

Offline Re-actie

• Forummeubel
  • *
  • Land: nl

Gepost op: 09-07-2007 18:48:33
0
[..]

Mocht het op een plek staan waar je het om kan stoten: doe dat, zet het omhoog, bekijk het wat en vraag: Hee, waar gebruik je dat eigenlijk voor?

roosie

• Gast

Gepost op: 09-07-2007 18:52:44
0
[..]
Ooh zo :P Ik zat al te twijfelen of je nu dat bedoelde, of bedoelde dat wij moesten vertellen wara je dat medicijn voor zou kunnen gebruiken.

Begin er gewoon eens over als je het weer ziet. "Wat zit er eigenlijk in dat potje van je?" Zoiets ofzo. Dan merk je snel genoeg of ze het er over wilt hebben en of ze het uit zichzelf uit zal leggen, of je zult moeten doorvragen. :)

• Actief Lid

Gepost op: 09-07-2007 19:27:26
0
[..]
Ooh zo :P Ik zat al te twijfelen of je nu dat bedoelde, of bedoelde dat wij moesten vertellen wara je dat medicijn voor zou kunnen gebruiken.

Begin er gewoon eens over als je het weer ziet. "Wat zit er eigenlijk in dat potje van je?" Zoiets ofzo. Dan merk je snel genoeg of ze het er over wilt hebben en of ze het uit zichzelf uit zal leggen, of je zult moeten doorvragen. :)
En dat is dus over 3 weken :P, njah veel haast heeft het niet, denk dat het is tegen menstruatiepijn enzo aangezien  de afgiftedatum volgens die sticker half Juni was en uit de strips was geen pil genomen en ergens over 1 of 2 weken moet ze dus weer. Als het een van de erge dingen was waarvoor die pil dus kan helpen had ze elke dag een tablet moeten slikken en allen waren aanwezig :)

Offline De Perzik

• Erelid

Gepost op: 10-07-2007 02:45:57
0
De werkzame stof lynestrenol is een progestageen (vrouwelijk geslachtshormoon).
Alleen op recept. Verkrijgbaar als Orgametril ® tabletten 5mg.

Ervaring
Tabletten met lynestrenol zijn vanaf 1962 in Nederland op de markt. De werkzame stof is een synthetische afgeleide van progesteron (vrouwelijk geslachtshormoon). Met progestagenen is zeer veel ervaring opgedaan. Deze hormonen worden al vele tientallen jaren wereldwijd op grote schaal gebruikt, oa in de anticonceptie-pil en bij diverse gynaecologische klachten. Daarnaast gebruikt men progestagenen vooral als aanvulling op een oestrogeen-behandeling in/na de overgang, om de baarmoeder te beschermen. Het progestageen wordt dan vvelal cyclisch toegevoegd (1e deel vd maand niet, 2e deel vd maand wel).

Wat doet dit middel en hoe merk ik dat?
Deze tabletten vinden toepassing bij verschillende klachten van gynaecologische aard:
- Als (cyclische) aanvulling op een oestrogeen-behandeling tegen overgangsklachten (en osteoporose): het progestageen gaat ongecontroleerde groei van het baarmoeder-slijmvlies tgv het oestrogeen tegen; van deze werking merkt u zelf niets, behalve bij de cyclische aanvulling: telkens na de laatste tablet krijgt u een zgn onttrekkings-bloeding (zie hierna).
- Bij onregelmatige of wegblijvende menstruatie: meestal als cyclische aanvulling op een oestrogeen-behandeling. Na 1-3 maanden innemen volgens het schema, gaat u met de gebruikelijke regelmaat menstrueren.
- Bij afwijkend vaginaal bloedverlies (zonder ovulatie), endometriose (onnodige groei van het baarmoeder-slijmvlies), bepaalde vormen van baarmoeder-kanker: het progestageen brengt het (over-actieve) baarmoeder-slijmvlies onder controle en onderdrukt bloedingen.
- Bij de wens de menstruatie uit te stellen/te verschuiven (maximaal 2 weken), bij het pre-menstrueel syndroom en ter onderdrukking van menstruatie-pijn of overvloedige bloeding.

Bron

:)

Offline JohnnyBravo

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 37

Gepost op: 10-07-2007 16:24:46
0
Aangezien ik al enkele weken een doosje met pillen zag staan op de kamer van mijn vriendin en in het kader van ze praat zoveel over zichzelf besloot ik eens te kijken wat voor pillen het nu waren. Dacht eerst gewoon Paracetamol, maar het bleek Orgametril Lynestrenol te zijn. Daarvan later op internet de bijsluiter opgezocht en het blijkt een progestageen hormoon te zijn. Ofwel het anitgeen van progestaron. Het middel heeft aan aantal toepassingen, maar ben eigenlijk toch benieuwd om welke reden mijn vriendin dat medicijn dus heeft.

Probleem is alleen dat ik dus niet weet hoe ik dat aan moet pakken.
Alle bijsluiterteksten van geneesmiddelen zijn te downloaden van www.cbg-meb.nl ;)
Soms is 't beater iets moeis te verleeze .
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
     --- Rowwen Hèze

• Actief Lid

Gepost op: 10-07-2007 18:18:03
0
De bijsluiter had ik dus al :P weet dus alleen nog niet voorvoor zij het heeft ;)

Offline fun_en_games

• Actief Lid
  • Leeftijd: 24

Gepost op: 11-07-2007 00:35:33
0
je ken er omheen draaien.. maar dat is best schijnheilig.. tis je vriendin, daar kan je gewoon vragen wat dat voor pillen zijn..

Offline De Perzik

• Erelid

Gepost op: 11-07-2007 00:44:12
0
De bijsluiter had ik dus al :P weet dus alleen nog niet voorvoor zij het heeft ;)
Het kan dus voor meerder dingen zijn, het zal waarschijnlijk iets met haar menstruatie zijn. Maar schroom niet het haar te vragen :)

Offline JohnnyBravo

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 37

Gepost op: 12-07-2007 11:22:54
0
Vraag het haar. Ik vind het nogal ver gaan om achter haar rug te vragen aan anderen waarvoor ze het zou kunnen gebruiken (daar komt bij dat niemand dat kan zeggen). Dat zijn nu eenmaal privé-zaken.
Soms is 't beater iets moeis te verleeze .
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
     --- Rowwen Hèze

Neeltje

• Gast

Gepost op: 13-07-2007 12:57:46
0
Het lijkt me niet iets heel genants of persoonlijks ofzo.. dus denk dat je het gewoon moet vragen. Ik zou het in elk geval helemaal normaal vinden als mijn vriend zo'n vraag aan mij zou stellen :)

• Actief Lid

Gepost op: 31-07-2007 22:03:55
0
Vandaag haar weer gezien, toch gewoon maar even gevraagd wat het was, ze is dus onregelmatig ongesteld en daarvoor gebruikt ze die pillen dus, om dat regelmatiger te laten worden. Alleen bleken ze nog niet geheel te werken.

Topic-labels: Geen