Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Auto] Problemen met autoverkoper  (gelezen 407 keer)

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:08:02
Ik heb onlangs een tweedewagen gekocht bij een autohandelaar, ik ben deze gaan bezichtigen en toen hebben we gezien dat de rechtervoorband een hele grote bobbel had, en dat de remschijven er een beetje versleten uitzagen.

De verkoper had ons beloofd de voorband te vervangen door een nieuwe, omdat deze met deze bobbel sowieso niet door de keuring kon geraken. Dit was natuurlijk al een kost minder voor ons :)

We gingen er van uit dat, moesten de remschijven inderdaad een beetje versleten zijn, de keuring deze ook zou laten vervangen.

Toen we telefoon kregen dat de wagen door de keuring heen was, mochten we om de wagen gaan. Deze hebben we betaald en meegenomen naar huis, om hem nadien hier bij een garage in de streek binnen te steken voor een controle / klein onderhoud.

Vandaag kreeg ik telefoon van die garage (ben trouwens bevriend met de eigenaars) om me te vertellen dat er een gigantische bobbel op de achterband zat en dat de remschijven nog maar enkele honderden kilometers konden overleven. De wagen was alles behalve veilig. Door de bobbel was er een grote kans op een klapband, en de remschijven zouden het binnen de korste keren begeven. TOCH is deze wagen door de keuring geraakt, terwijl de garage hier in de streek (en wij) ons afvragen hoe dat mogelijk is. Er is dus iets niet pluis.

Ik heb de verkoper gebelt, en hem hier over aangesproken. Ik heb hem gevraagd hoe het mogelijk is dat de band met de bobbel op, opeens achteraan de wagen is geraakt én door de keuring. Hij vertelde me dat hij hier niets van weet en dat die bobbel er waarschijnlijk is gekomen door onderweg naar huis ergens over te rijden... Dat slaat nérgens op! Volgens mij heeft hij gewoon de voor- en achterbanden verwisseld zodat we het niet zouden merken.

Ik heb hem verteld dat er iets niet pluis is, en dat hij heeft gesjoemeld. Hierop zei hij bij zijn advocaat zou gaan voor "laster en eerroof", en dat ik nog iets zou horen van zijn advocaat.

Is er iets wat ik kan doen?

Alvast bedankt,
Touare
« Laatst bewerkt op: 20-09-2010 18:23:51 door Amargedon »

Offline Lunake

• Erelid
  • Leeftijd: 26
  • Land: be
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 20-09-2010 15:10:50
Heb je het keuringsattest gezien dan? Normaal zou dat bij de auto moeten zitten. Normaal zou een auto in die toestand inderdaad niet door de keuring geraken.

Waren die voorwaarden ook opgenomen in jullie verkoopsovereenkomst? Of is er geen schriftelijke overeenkomst gemaakt?

Ik denk dat je hoogstens de kostprijs voor die band nog gaat kunnen terugkrijgen, aangezien dit de enige voorwaarde was die jullie besproken hadden. Je vermoedde dat de remschijven ook gingen moeten aangepakt worden na de keuring, maar als jullie dat niet hadden afgesproken...
« Laatst bewerkt op: 20-09-2010 15:13:43 door Lunake »

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:14:02
Heb je het keuringsattest gezien dan? Normaal zou dat bij de auto moeten zitten. Normaal zou een auto in die toestand inderdaad niet door de keuring geraken.

Waren die voorwaarden ook opgenomen in jullie verkoopsovereenkomst? Of is er geen schriftelijke overeenkomst gemaakt?
Op het keuring papier staat remschijven in orde, alsook de banden. Dit is echter niet mogelijk volgens de garage waar ik hem heb binnen gebracht.

Er stond niets in de verkoopsovereenkomst ivm het vervangen ervan, maar het is de wet in België dat de wagen niet verkocht mag worden zonder door de keuring te raken. En met die mankementen was dat zéker niet mogelijk.

Volgens mij gaat het hier toch om keuring-fraude, misschien door middel van een connectie binnen het keuringcentrum.

Hierdoor heb ik ruim €600 euro extra kosten aan mijn wagen.
« Laatst bewerkt op: 20-09-2010 15:14:25 door Touare »

GSP

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:16:08
Was het toevallig garage Liekendiek?

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:17:21
Ik had wel een verkoopsovereenkomst met de prijs van de wagen op, deze moest ik terug meebrengen op de dag dat ik hem zou gaan halen.

Die dag kreeg ik echter een andere verkoopsovereenkomst, waarop €900 euro minder stond. De verkoper gaf hiervoor volgende uitleg "De man van wie deze auto is, is aan het scheiden en wil haar niet al het geld geven, vandaar dat we zogezegd maar €X betalen in plaats van €Y zodat hij minder moet afstaan." Hier hadden wij echter geen nadeel bij, alsook geen voordeel. Vandaar dat we het maar gedaan hebben.. Volgens mij is dit ook zo een vuil verhaaltje die hij ons heeft wijsgemaakt.

Ik heb echter geen bewijs hier van, aangezien ik het contractje terug mee moest brengen en hier geen kopie van had genomen. Ik heb wel het exemplaar waar €900 minder op staat.

Offline Lunake

• Erelid

Gepost op: 20-09-2010 15:17:34
Best eens informatie inwinnen over hoe je dit kan aanvechten voordat je de herstellingen laat uitvoeren aan je auto. Waarschijnlijk zal je nog een onafhankelijke keuring moeten laten uitvoeren.

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:17:36
Was het toevallig garage Liekendiek?
Neen, deze was het niet :p

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:18:08
Best eens informatie inwinnen over hoe je dit kan aanvechten voordat je de herstellingen laat uitvoeren aan je auto. Waarschijnlijk zal je nog een onafhankelijke keuring moeten laten uitvoeren.
Het probleem is dat morgen de schijven en dergelijke vervangen worden, ik zou wel kunnen vragen om de oorspronkelijke mee te geven als bewijs

Offline Lunake

• Erelid

Gepost op: 20-09-2010 15:21:58
Het probleem is dat morgen de schijven en dergelijke vervangen worden, ik zou wel kunnen vragen om de oorspronkelijke mee te geven als bewijs

Ik zou toch eerst eens luisteren welke stappen je moet ondernemen om dit aan te vechten hoor en de auto voorlopig in zijn huidige toestand behouden. Iedereen kan achteraf met een paar kapotte remschijven staan zwaaien hé...

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:23:44
Ik zou toch eerst eens luisteren welke stappen je moet ondernemen om dit aan te vechten hoor en de auto voorlopig in zijn huidige toestand behouden. Iedereen kan achteraf met een paar kapotte remschijven staan zwaaien hé...
Wat als de garage zegt dat deze van onder mijn wagen kwamen MOEST hij bij zijn advocaat gaan? Ik zou natuurlijk wel een expertise kunnen laten uitvoeren maar dit kost weer extra geld

Offline Lunake

• Erelid

Gepost op: 20-09-2010 15:32:48
Ik ben ook geen expert op dit vlak... Maar bij zo'n zaken weet ik dat je correct moet handelen als je je geld nog wil terugzien. Best eens informatie inwinnen dus bij iemand die hier meer vanaf weet...

Die band kan hij trouwens voor de keuring veranderd hebben, maar achteraf de oude er terug opgezet hebben. Op die manier kan hij door de keuring geraakt zijn. Bewijs het natuurlijk maar eens...

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 15:41:51
Ik ben ook geen expert op dit vlak... Maar bij zo'n zaken weet ik dat je correct moet handelen als je je geld nog wil terugzien. Best eens informatie inwinnen dus bij iemand die hier meer vanaf weet...

Die band kan hij trouwens voor de keuring veranderd hebben, maar achteraf de oude er terug opgezet hebben. Op die manier kan hij door de keuring geraakt zijn. Bewijs het natuurlijk maar eens...
Ik verwacht sowieso niet dat hij voor de kosten zal moeten opdraaien, zoiest bewijzen is zeer moeilijk.

Ik wil gewoon geen extra kosten door zijn klacht voor laster en eerroof, maar dit zal waarschijnlijk wel niet zo zijn.

De voorband had een bobbel (op het keuringsbewijs staat banden voorraan: merk = uniroyal en banden achteraan = firestone).

Als ik laat vaststellen dat opeens een uniroyal vooraan hangt, kan ik ook al iets bewijzen. Schoot me opeens te binnen :)

Offline Ketchupman

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 22
  • Geslacht: Man

Gepost op: 20-09-2010 15:53:41
Ik verwacht sowieso niet dat hij voor de kosten zal moeten opdraaien, zoiest bewijzen is zeer moeilijk.

Ik wil gewoon geen extra kosten door zijn klacht voor laster en eerroof, maar dit zal waarschijnlijk wel niet zo zijn.

De voorband had een bobbel (op het keuringsbewijs staat banden voorraan: merk = uniroyal en banden achteraan = firestone).

Als ik laat vaststellen dat opeens een uniroyal vooraan hangt, kan ik ook al iets bewijzen. Schoot me opeens te binnen :)
Ga je zelf je band vervangen? :P

Hij heeft de keuring waarschijnlijk opgelicht of hij heeft connecties (heel waarschijnlijk)

Ik vind het wel smerig...
Volgende keer in het contract laten zetten.
« Laatst bewerkt op: 20-09-2010 15:54:03 door Ketchupman »
Verhaal van mij en een vriendin

Touare

• Gast

Gepost op: 20-09-2010 16:07:43
Ga je zelf je band vervangen? :P

Hij heeft de keuring waarschijnlijk opgelicht of hij heeft connecties (heel waarschijnlijk)

Ik vind het wel smerig...
Volgende keer in het contract laten zetten.
Heb de garage gevraagd om een nieuwe te bestellen en deze te bevestigen :p

Stel nu dat die gozer gek genoeg is om klacht in te dienen voor laster en eerroof. Hij heeft ons telefoongesprek opgenomen zegt hij. Ik zei dat hij had gesjoemeld (fraude gepleegd) en hij zei "Durf je dat nog eens zeggen?" en toen ik dit deed, zei hij dat hij klacht ging indienen en ik nog van zijn advocaat zou horen. Kan hij me iets maken?

Offline armadiljo

• Forummeubel
  • *

Gepost op: 20-09-2010 16:12:11
Heb je dan geen garantie op de wagen? Normaal heb je op een tweedehandsauto (via een autohandelaar) minstens een minimum aan garantietermijn. Als je inderdaad al die twee problemen hebt voordat je de auto gebruikt, kan je dit via die garantiebepaling door de handelaar in orde laten maken.

-> remschijven: als die zo door de keuring is geraakt, zou er volgens mij geen probleem mogen/kunnen zijn? Dat wordt normaal toch getest?
-> banden: valt niet veel over te zeggen. Niemand die kan garanderen dat de banden waarmee hij door de keuring is gegaan dezelfde zijn als de banden die er nu op liggen. Om problemen te vermijden kan je misschien beter het reservewiel erop leggen.

Topic-labels: Geen