Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Opstarten eigen zaak] Frituur  (gelezen 863 keer)

Offline SteenTopic starter

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 25
  • Geslacht: Man

Gepost op: 26-09-2009 15:40:19
Ik volg nu een cursus bedrijfsbeheer, en een van de opdrachten in deze cursus is na te gaan welk soort boekhouding je nodig hebt bij jouw onderneming.
Wel, ik wil een eigen frituur beginnen, maar vraag mij af als ze dit in België zien als een kleine of een middelgrote onderneming.
Want het verschil bij deze twee is dat je dan respectievelijk een vereenvoudigde of volledige, dubbele boekhouding moet doen.

Iemand enig idee? :)

(maakt het een verschil welk soort onderneming je hebt als je eenmanszaak of een BVBA opstart?)
« Laatst bewerkt op: 26-09-2009 15:40:45 door Steen »
Ik hou van haar!

Offline ZegHetMetBloemen

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 24
  • Land: be
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 26-09-2009 15:56:43
*bij een eenmanszaak heb je een lager startkapitaal nodig dan bij een bvba
*bij een eenmanszaak wordt ook je privé-eigendom opgesoupeerd in het geval van een faillissement(omdat je je eigen vermogen in de zaak steekt). Dit is niet het geval bij een bvba. Bij een bvba scheidt je privé van de zaak en keer je jezelf een inkomen uit. Bij een faillissement gaat alleen het geld van de zaak verloren, en dus niet je privé-inkomen.
*bij een eenmanszaak is de boekhouding gemakkelijker dan bij een bvba.

en volgens mij is een frituur een kleine onderneming
« Laatst bewerkt op: 26-09-2009 16:16:15 door belg1989 »

Offline *casey*

• Lid
  • **

Gepost op: 26-09-2009 16:14:11
Een snackbar is vaak een eenmanszaak en soms een vennootschap. Ik denk dat je pas in de middelgrote categorie zit als je een franchise onderneming opent. Een MacDonalds bijvoorbeeld, maar snackbar ''Lekkere patat van ome Joop'' is gewoon een kleine onderneming.
1 Ik heb altijd gelijk
2 Ik heb referenties die dit aan den lijve ondervonden: details navragen kan via pm 3 Politiek correct binnen drie regels, muahaha

anoniem.

• Gast

Gepost op: 26-09-2009 17:41:15
*bij een eenmanszaak heb je een lager startkapitaal nodig dan bij een bvba
*bij een eenmanszaak wordt ook je privé-eigendom opgesoupeerd in het geval van een faillissement(omdat je je eigen vermogen in de zaak steekt). Dit is niet het geval bij een bvba. Bij een bvba scheidt je privé van de zaak en keer je jezelf een inkomen uit. Bij een faillissement gaat alleen het geld van de zaak verloren, en dus niet je privé-inkomen.
*bij een eenmanszaak is de boekhouding gemakkelijker dan bij een bvba.

en volgens mij is een frituur een kleine onderneming
Bij een eenmanszaak heb je toch helemaal geen startkapitaal nodig, in Nederland in ieder geval.. Natuurlijk heb je wel een kapitaal nodig om te beginnen maar er is geen minimaal bedrag vastgelegd in de wet.

Offline *casey*

• Lid
  • **

Gepost op: 26-09-2009 17:43:26
[..]
Bij een eenmanszaak heb je toch helemaal geen startkapitaal nodig, in Nederland in ieder geval.. Natuurlijk heb je wel een kapitaal nodig om te beginnen maar er is geen minimaal bedrag vastgelegd in de wet.

Dat zal wel anders zijn in de praktijk. Vaak zul je een bedrag gespaard hebben en wil je er nog een flink bedrag bijlenen. Maar voordat je dat bedrag krijgt wil de bank van een meesterplan zien en eigen kapitaal.
1 Ik heb altijd gelijk
2 Ik heb referenties die dit aan den lijve ondervonden: details navragen kan via pm 3 Politiek correct binnen drie regels, muahaha

anoniem.

• Gast

Gepost op: 26-09-2009 17:47:40
[..]

Dat zal wel anders zijn in de praktijk. Vaak zul je een bedrag gespaard hebben en wil je er nog een flink bedrag bijlenen. Maar voordat je dat bedrag krijgt wil de bank van een meesterplan zien en eigen kapitaal.
Ja je zult wel een startkapitaal nodig hebben maar dit is niet verplicht. Je hebt bijvoorbeeld voor een BV  minimaal 20.000,- euro nodig om er één te beginnen zo uit mijn hoofd, terwijl je een eenmanszaak nog mag beginnen met 2 euro en een kapotte fietsband.

Offline ZegHetMetBloemen

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 24
  • Land: be
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 26-09-2009 18:16:09
[..]

dat bedoel ik eigenlijk. Maar je zult toch nooit zonder startkapitaal een zaak beginnen, lijkt me. Maar inderdaad, er is geen wettelijk vastgelegd startkapitaal bij een eenmanszaak.

armadiljo

• Gast

Gepost op: 26-09-2009 18:28:07
Boekhoudkundig gezien kan je een eenmanszaak opbouwen zonder startkapitaal. (en @ belg1989: ook in de praktijk is dat best mogelijk.) En het wordt absoluut gezien als een kleine onderneming. Cru gezegd, natuurlijk, want als jij per se je zaak als een bvba wil opstarten met alle regels vandien, dan is dat ook wel mogelijk.

Steen, van mij mag je hier vragen stellen zoveel als je wil, maar ik vrees dat je antwoorden nog voor de nodige verwarring gaan zorgen als anderen de nederlandse wetgeving gaan toepassen op een Belgisch vraagstuk. Ik kan je trouwens best de website van unizo (of eender welk ondernemersloket) aanraden om pijlsnel een antwoord te vinden op dit soort vragen ;)

Offline *casey*

• Lid
  • **

Gepost op: 26-09-2009 20:19:43
[..]
Ja je zult wel een startkapitaal nodig hebben maar dit is niet verplicht. Je hebt bijvoorbeeld voor een BV  minimaal 20.000,- euro nodig om er één te beginnen zo uit mijn hoofd, terwijl je een eenmanszaak nog mag beginnen met 2 euro en een kapotte fietsband.

Klopt en sowieso zou ik als ik de TS was wel in de categorie ´kleine eenmanszaak´ starten. :P
1 Ik heb altijd gelijk

Sumic

• Gast

Gepost op: 26-09-2009 22:58:37
Weet wel dat er al veel mensen hun broek gescheurd hebben aan het willen uitbaten van een frituur :)

Trail Blazer

• Gast

Gepost op: 26-09-2009 23:41:01
Weet wel dat er al veel mensen hun broek gescheurd hebben aan het willen uitbaten van een frituur :)
Je moet dan ook niet alles zelf opeten, dan scheur je wel uit je broek ja :P

Offline Froggie

• Erelid
  • Leeftijd: 28

Gepost op: 27-09-2009 01:35:39
Er is een verschil tussen natuurlijke persoon die een zelfstandige activiteit uitbaat en het creëren van een rechtspersoon (zijnde dan in deze gevallen BVBA of EBVBA).

In geval van een frituur zou ik zeker kiezen voor BVBA, omdat je privé dan toch voor een groot deel is afgeschermd. Er ligt toch een aardig risico aan een frituur + je moet een heleboel investeringen doen: locatie, machines, ...

Voor de beste informatie: Unizo inderdaad.
You can be my enemy, you can be my destiny
You're all over my body, and we're just getting started. My god you really turn me on.. you turn me on.

Offline *casey*

• Lid
  • **

Gepost op: 27-09-2009 01:38:44
Er is een verschil tussen natuurlijke persoon die een zelfstandige activiteit uitbaat en het creëren van een rechtspersoon (zijnde dan in deze gevallen BVBA of EBVBA).

In geval van een frituur zou ik zeker kiezen voor BVBA, omdat je privé dan toch voor een groot deel is afgeschermd. Er ligt toch een aardig risico aan een frituur + je moet een heleboel investeringen doen: locatie, machines, ...

Voor de beste informatie: Unizo inderdaad.

??

Het lijkt me behoorlijk nadelig om vast bedrag te betalen voor de rechtspersoon + over de omzet, in plaats van gewone inkomstenbelasting. Zeker gezien de eerste paar jaar een zaak nog niet echt winstgevend is.

1 Ik heb altijd gelijk

Offline Froggie

• Erelid
  • Leeftijd: 28

Gepost op: 27-09-2009 01:45:15
[..]

??

Het lijkt me behoorlijk nadelig om vast bedrag te betalen voor de rechtspersoon + over de omzet, in plaats van gewone inkomstenbelasting. Zeker gezien de eerste paar jaar een zaak nog niet echt winstgevend is.

als je een rechtspersoon opstart moet je gewoonweg een startkapitaal hebben... da's de Belgische wetgeving.
Als je als natuurlijke personen schulden hebt die je niet meer kan afbetalen, word je op de duur failliet verklaard als persoon zelf. Vergeet dan maar leningen voor huizen enzo.

Als je rechtspersoon failliet draait, dan kan er hooguit van komen dat je geen bedrijfsleider meer mag zijn...
You can be my enemy, you can be my destiny
You're all over my body, and we're just getting started. My god you really turn me on.. you turn me on.

Offline *casey*

• Lid
  • **

Gepost op: 27-09-2009 01:48:54
[..]
als je een rechtspersoon opstart moet je gewoonweg een startkapitaal hebben... da's de Belgische wetgeving.
Als je als natuurlijke personen schulden hebt die je niet meer kan afbetalen, word je op de duur failliet verklaard als persoon zelf. Vergeet dan maar leningen voor huizen enzo.

Als je rechtspersoon failliet draait, dan kan er hooguit van komen dat je geen bedrijfsleider meer mag zijn...

Goed punt, maar klinkt als een trade off tussen zekerheid en de hoeveelheid geld dat je investeert.
1 Ik heb altijd gelijk

Topic-labels: Geen