Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: [Abortus] Kan dat zonder dat mijn ouders het weten?  (gelezen 3994 keer)

Offline anoukjeTopic starter

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:13:08
hee allemaal

gister ben ik met mijn vriend naar de dokter gegaan,
(zie mijn vorige topics over diaree en de pil enzo)
er is dus kans dat ik onveilig was (stom want ik had geen reserve pillen meer)
toch hebben we sex gehad in de eerste week.. zonder condoom..
dus er is zeker een kans dat ik zwanger ben..

maar nu een vraagje

ik ben onder de 18 en als t zo zou zijn dat ik zwanger ben, kan ik dan abortus laten doen zonder dat mn ouders het weten?
en als dat zo is.. moet je dan nog dingen meenemen pasjes ofzo?

groetjes
« Laatst bewerkt op: 07-08-2008 11:16:02 door Devilish Angel »

Offline Bloemblaadje

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 23
  • Land: nl
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 07-08-2008 11:18:09
Ja dat kan.. en voor de zekerheid wel even je verzekeringspasje en ID meenemen.
I can be wilder than the wind
119 miles an hour           BB

Offline Stampertje

• Forummeubel
  • *
  • Leeftijd: 27

Gepost op: 07-08-2008 11:19:38
Volgens dit (klik) kan je het buiten je ouders om doen als je ouder bent dan 15.
Hoe het allemaal in zijn werk gaat weet ik ook niet precies.
Maar ik denk ook aan je pas en verzekeringbewijs meenemen.

Is het al zeker dat je zwanger bent? Heb je een test gedaan?
In New York, concrete jungle where dreams are made of, there's nothing you can't do, now you're in New York. These streets will make you feel brand new, the lights will inspire you, let's hear it for New York!        ~ Lid van WWS!

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:20:35
nee t is nog niets zeker maar de dokter zei dat er een kans was..
dus het is nu afwachten tot mn menstruatie..

Eva19

• Gast

Gepost op: 07-08-2008 11:26:36
Dat kan als je boven de 16 bent, wat jij dus bent.
Maar ik zou eerst maar afwachten of je het echt bent. Het is niet altijd meteen raak.
Maar een vraagje en sorry als die ergens anders al beantwoord is, maar waarom heb je geen MAP gehaald als je bewust was van het feit dat je onveilige seks had?

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:31:37
Nou dat is een lang verhaal
ik kwam donderdag van vakantie.. ( begon maandag met slikken)
vrijdag kwam mijn vriend,,, en had al beetje diaree gehad ( meer drap)
maar ik kwam er maandag pas achter dat je dan niet veilig bent ..
dus hebben we meteen de dokter gebeld..
en konden gister pas terecht..
maar in t weekend ook sex gehad..

en er gewoon niet bij stil gestaan
het was dus echt mijn fout..
heb er er hele erge spijt van...

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:31:58
maar ik ben net 15
kan het dan ook?

Eva19

• Gast

Gepost op: 07-08-2008 11:33:10
Ja, naja... inderdaad niet zo slim.
Maar nu eerst maar afwachten hoe of wat :)
maar ik ben net 15
kan het dan ook?
Voor zover ik weet kan je vanaf je 16e zonder je ouders toestemming te vragen. Tot je 16e moet er wel toestemming zijn volgens mij... of iig dat hun ervan af weten....

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:34:20
dat is t probleem nou juist..

Mijn moeder is zwaar gelovig..
die vermoord me als ik dat vertel..
met mijn vader heb ik geen contact..:s

kan ik niet gewoon van de huisarts toestemming krijgen?

Eva19

• Gast

Gepost op: 07-08-2008 11:36:29

Dat weet ik zo niet... ik denk dat hij wel, omdat je 15 bent, wilt weten wat je ouders ervan vinden. Volgens mij heb jij wel uiteindelijk nog de laatste beslissing te nemen, maar volgens mij moeten je ouders wel op de hoogte zijn.... maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien kan je zelf even naar de huisarts bellen om het te vragen?

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:38:15
[..]

Dat weet ik zo niet... ik denk dat hij wel, omdat je 15 bent, wilt weten wat je ouders ervan vinden. Volgens mij heb jij wel uiteindelijk nog de laatste beslissing te nemen, maar volgens mij moeten je ouders wel op de hoogte zijn.... maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien kan je zelf even naar de huisarts bellen om het te vragen?
want op internet staat dit:
Jongeren onder de 16 jaar hebben in beginsel toestemming nodig van (een van) de ouders of voogd. Jongeren die een abortus willen laten doen zonder toestemming van de ouders, worden door ons eerst naar het FIOM of een andere maatschappelijk werk instelling verwezen.

maar wat is een maatschappelijke werkinstelling?

roosie

• Gast

Gepost op: 07-08-2008 11:43:02

Volgens mij zou dat eventueel nog via bijvoorbeeld iets als een maatschappelijk werker kunnen, maar daar weet ik het fijne niet van, alleen dat ik ergens eens een keer gehoord heb dat er, als het echt nodig is, ook een manier is om het achter je ouders om te kunnen doen. Maar ik denk dat je daar in dit geval dan beter met je huisarts over zou gaan kunnen praten.

Verder denk ik dat het toch wel een erg ingrijpende gebeurtenis zou zijn, stel dat je zwanger bent, en het ook wel aardig lastig wordt dat te verbergen op je 15de. Je moet meerdere keren naar een abortuskliniek, je kan er nog een tijd last van hebben, als je gaat voor de abortuspil (dat komt nog voor de abortus) dan krijg je vaak een heel erg heftige bloeding enzovoorts. Dat valt toch haast niet te verbergen voor ouders? Ik ken jouw moeder natuurlijk niet en ik begrijp helemaal dat je zoiets liever niet zou vertellen, maar ik zou het, als er een mogelijkheid is, toch altijd proberen, helemaal omdat je dan denk ik goed de steun van je ouders/moeder zou kunnen gebruiken en het behoorlijk lastig gaat worden om het achter hun rug om te doen.

En uiteindelijk is het ook wel je 'eigen schuld'. Ik snap dat het misschien erg bot klinkt, maar je hebt ook voor deze dingen gekozen toen je seks ging hebben en bent dan zelf nog een keer zo 'slim' om ondanks dat je al de dokter gebeld hebt omdat je denkt misschien onveilig te zijn, toch nog gewoon doorgaat met seks hebben. En er is ook nog zoiets als een bijsluiter. Verder hoef je voor dat soort dingen niet eens per se naar de dokter, maar had je beter meteen naar de apotheker kunnen gaan die je had kunnen helpen en eventueel nog de MAP had voor kunnen schrijven. En ik bedoel dit verder echt niet aanvallend of gemeen, maar ik vind dit toch ergens wel een deel van de verantwoordelijkheid die je op je hoort te nemen als je je er blijkbaar ook klaar voor vindt om aan seks te doen.

Maar wacht eerst je menstruatie af of doe een testje over een week 3. ;)

Online Lunake

• Erelid
  • Leeftijd: 27
  • Land: be

Gepost op: 07-08-2008 11:45:14
Citaat
maar wat is een maatschappelijke werkinstelling?
Wsl dat je met een maatschappelijk werkster moet gaan praten of zo.

Hoe dan ook, ik zou nog niet te vroeg panikeren. De kans dat je echt zwanger bent is en blijft wel klein. Doe gewoon van zodra het kan een zwangerschapstest en dan kun je naar een oplossing zoeken.

• Lid
  • **

Gepost op: 07-08-2008 11:46:35
het was wel in de eerste week he
dat ik sex heb gehad En onveilig was..

roosie

• Gast

Gepost op: 07-08-2008 11:50:07
het was wel in de eerste week he
dat ik sex heb gehad En onveilig was..

Ja, maar nog steeds is de kans dat je niet zwanger bent groter dan de kans dat je het wel bent. Het is niet zo dat als je seks hebt wanneer je onveilig bent, je dan gegarandeerd zwanger bent, er is dan alleen een (grotere) kans. Maar die kans is altijd nog kleiner dan dat je het wel bent. Als ik jou was zou ik dus eerst je menstruatie afwachten of over 3 weken testen. Als je dan zwanger blijkt, dan kun je verder gaan nadenken over abortus en eventueel langs maatschappelijk werk gaan (maar dat moet je dan tegen die tijd maar met je dokter bespreken, want ik weet daar het fijne niet van), maar nu heeft dat dus nog maar weinig zin, want je weet niet of je zwanger bent. :)

Topic-labels: Geen