Welkom op het Sekswoordenboek forum!

Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je zelf een vraag die je wil stellen? Maak een profiel en je kan direct berichten plaatsen.
Ben je al lid? Log in om mee te praten.

Auteur Topic: Aangifte Vriendin minderjarig  (gelezen 3128 keer)

Offline kaasschaaf_

• Actief Lid
  • Leeftijd: 20
  • Geslacht: Man

Gepost op: 19-12-2007 23:16:11
ik heb gelezen vanaf 17,5 ofzo dacht ik... maargoed daarom vroeg ik het maar voor de zekerheid :)

iemand anders nog opmerkingen? ben erg benieuwd namelijk...
neej,vanaf 16
She... .She screams in silence .A sullen riot penetrating through her mind .Wait...Wait  for a sign .To smash the silence with the brick of self-control

Offline Foxer_The_Fox

• Nieuw Lid
  • *
  • Leeftijd: 21

Gepost op: 20-12-2007 13:27:29
[..]

Jong, op je 14e zit je precies tussen alles in, je hebt nog niet het zelfbeschikkingsrecht van een 16 jarige laat staat dan van een 18 jarige en dus val je onder de categorie 12 jarige. Er is geen jurisprudentie die zegt dat je op je 14e als je toestemt gewoon mag neuken, er is eerder het tegenovergestelde dat je op je 14e niet mag neuken als je partner te oud is.

wat Alex hierboven zegt klopt exact.

Niet waar! Ja, ik weet het, het is moeilijk voor mij om dit te bewijzen, maar je valt met de meeste zaken als 14 jarige inderdaad onder de wet van 12 jarige en dan heb je die miserie, maar het is nog maar sinds kort, sinds 2006 of 2007 dat je vanaf 14 mét toestemming mag. Ik heb toen nog uitdrukkelijk gezegd: ''Is dat niet vanaf 16?" En ze heeft toen geantwoord met: "Neen, dat is sinds ( 2006 of 2007, dat weet ik dus niet meer zeker ) verlaagd tot 14, mét toestemming."

Offline Suno

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 27

Gepost op: 20-12-2007 13:55:02
[..]

Niet waar! Ja, ik weet het, het is moeilijk voor mij om dit te bewijzen, maar je valt met de meeste zaken als 14 jarige inderdaad onder de wet van 12 jarige en dan heb je die miserie, maar het is nog maar sinds kort, sinds 2006 of 2007 dat je vanaf 14 mét toestemming mag. Ik heb toen nog uitdrukkelijk gezegd: ''Is dat niet vanaf 16?" En ze heeft toen geantwoord met: "Neen, dat is sinds ( 2006 of 2007, dat weet ik dus niet meer zeker ) verlaagd tot 14, mét toestemming."

je bent niet toevallig Belgisch?
I don't suffer from insanity, i'm loving every minute of it  >:D
heaven doesn't want me and hell's afraid i'll take over

Offline Vonk

• Hoofdmoderator
  • Forumfossiel
  • Leeftijd: 25
  • Land: nl
  • Geslacht: Vrouw

Gepost op: 20-12-2007 15:03:31
Hij komt uit België :)
This won't do the trick honey!                                                                                                                                                                
Master Rechtsgeleerdheid Vrije Universiteit Amsterdam

LeeJ_x

• Gast

Gepost op: 20-12-2007 19:13:26
Als ze aangiften doen, heb jij een waterdichte verklaring dat zowel zij als jij het wilde.
En dat je vriendin toch wel eventjes met hun ouders moetten praten. Ik bedoel kom op die ouders hadden ook niet op hun 41 pas seks ofzo.

Offline SoulTaker

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 26

Gepost op: 20-12-2007 19:18:22
dit zegt het algemeen wetboek.

Citaat
Leeftijd en seks
Wat zegt de wet over leeftijd en seks?
Jonger dan 12 jaar
De wetgever ziet de leeftijd van twaalf jaar als een grens. De persoon die seks heeft met iemand die jonger is dan twaalf jaar, kan worden gestraft (artikel 244 Wetboek van Strafrecht). De seksuele handelingen moeten wel (mede) bestaan uit ‘het seksueel binnendringen van het lichaam’. Hiermee wordt niet alleen de geslachtsgemeenschap bedoeld, maar ‘ieder binnendringen van het lichaam met een seksuele strekking’. Dus ook vingeren en tongzoenen valt hieronder. Je kunt hier maximaal twaalf jaar gevangenisstraf voor krijgen of een geldboete van maximaal 2250 euro (voor jongeren tot achttien jaar) of maximaal 45.000 euro (voor volwassenen). Misschien vind je dit vreemd. Als je nou toevallig een vriendinnetje van elf jaar hebt en jullie willen allebei graag seks, dan is daar toch niets mis mee? De wetgever oordeelt van wel. In Nederland vinden mensen heel veel goed op het gebied van seks. Maar de wetgever vindt jongeren van onder de twaalf jaar nog wel te jong om zelf in te kunnen schatten wat seks precies is en wat het met je doet.

Een situatie die zich kan voordoen is bijvoorbeeld het geval van Dave. Dave is tien jaar en heeft tegen de zin van zijn buurmeisje van elf, seks met haar. Je hebt net kunnen lezen dat de persoon die seks heeft met een persoon die jonger is dan twaalf jaar (ook het buurmeisje dus) een straf kan krijgen. Maar tegelijk geldt in Nederland dat kinderen van onder de twaalf jaar niet strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Dat wil zeggen dat een kind van twaalf jaar geen straf opgelegd kan krijgen als hij of zij iets doet wat in het Wetboek van Strafrecht verboden is. Dave kan dus niet gestraft worden voor wat hij met zijn buurmeisje heeft gedaan.
In dit soort gevallen worden jonge daders als Dave vaak wel gewaarschuwd op het politiebureau. Ze moeten dan bij de politie langskomen en die geeft ze een hele strenge waarschuwing. Soms moeten deze kinderen dan ook een activiteit doen, zoals een park schoonmaken. Officieel heet dit de ‘STOP-reactie’.

Tussen de 12 en 16 jaar
Als je twaalf geworden bent, mag dan ineens alles? Mogen dan ook mannen die twintig jaar ouder zijn dan jij zomaar met je naar bed gaan?
Stel nu dat je vijftien jaar bent. Je hebt een vriend, John, die een stuk ouder is: hij werkt al een tijd op een kantoor. Hij is vorige week 34 jaar geworden. Je hebt John ontmoet op de verjaardag van je oom en tante. John heeft al eerder vriendinnetjes gehad en is gewend om seks met zijn vriendin te hebben. Hij schrok wel een beetje toen je zei dat je nog maar vijftien jaar was. Volgens hem zie je eruit als minstens achttien jaar. Maar goed, het maakte toch niet uit, je bent ouder dan twaalf en dan mag alles. Heeft John nu gelijk?

Laten we kijken naar artikel 245 en 247 van het Wetboek van Strafrecht. Uit deze bepalingen is af te leiden dat de persoon die seks heeft met iemand van tussen de twaalf en zestien jaar, strafbaar kan zijn. Als jullie nog niet getrouwd zijn (en dat ben je niet op je vijftiende) ziet de wet de seks tussen jullie als een ontuchtige handeling. Ook deze bepaling is er om jongeren tussen de twaalf en zestien jaar te beschermen. Volgens de overheid kan iemand van die leeftijd meestal niet genoeg inschatten wat seks betekent en wat de gevolgen van seks zijn.
Dat John en jij een hele goede relatie hebben, maakt niets uit. Jij bent vijftien jaar en de overheid vindt dit gewoon te jong. Het kan namelijk heel goed zijn dat je maar met John naar bed gaat, omdat jij je anders truttig voelt. Of omdat je denkt dat John het anders saai vindt. Bovendien merk je aan hem dat hij gewend is om seks te hebben, hij verlangt ernaar. En je bent zo dol op hem, je wilt wel alles voor hem doen! Maar wil je het zelf ook? Ben je er zelf aan toe? Die vraag is voor meiden en jongens van jouw leeftijd lastig te bepalen. Daarom probeert de overheid je te beschermen.

dus vanaf zestien is het, tenzij onvrijwillig, je eigen keuze en kunnen je schoon ouders er niks aan doen.
« Laatst bewerkt op: 20-12-2007 19:23:00 door SoulTaker »
laat me toch!!!!

Offline Foxer_The_Fox

• Nieuw Lid
  • *
  • Leeftijd: 21

Gepost op: 20-12-2007 21:11:16
Ik ben inderdaad Belgisch, en ik besefte me overlaatst ineens dat daar nog een verschil tussen zit, België - Nederland. Maar wat is de datum van dat wetboek? En ik spreek alleen wel over tussen minderjarige ( dat was voorheen waarschijnlijk helemaal niet duidelijk, mijn excuses ), en ik denk toch dat ik alleen spreek over minderjarige, zo heb ik het toen in de les toch opgevat  :o

Offline Suno

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 27

Gepost op: 20-12-2007 23:39:30
Ik ben inderdaad Belgisch, en ik besefte me overlaatst ineens dat daar nog een verschil tussen zit, België - Nederland. Maar wat is de datum van dat wetboek? En ik spreek alleen wel over tussen minderjarige ( dat was voorheen waarschijnlijk helemaal niet duidelijk, mijn excuses ), en ik denk toch dat ik alleen spreek over minderjarige, zo heb ik het toen in de les toch opgevat  :o

dan zou er best wel eens een verschil in kunnen zitten ja ;), De nederlandse wet is zo strak als wat alex aangeeft, alleen er is nog nooit een zaak geweest waarbij een 18 jarige (of 17jarige) aangeklaagd werd door ouders van een meid van onder de 16. Het is dus moeilijk te zeggen wat daar uit komt. De wet is niet bedoelt om dit soort dingen op te lossen dus mocht het gebeuren dan zal de rechter waarschijnlijk in het voordeel uitspreken van de 18 jarige ;)
I don't suffer from insanity, i'm loving every minute of it  >:D
heaven doesn't want me and hell's afraid i'll take over

Offline vamp

• Actief Lid
  • Leeftijd: 22

Gepost op: 21-12-2007 18:28:28
Hey allemaal...

Ik heb een vraag... Ik heb meerdere malen al sex gehad met mijn vriendin zelfs al toen ze een maand geleden nog 16 was. Echter hebben wij nu veel gezeur met haar ouders en die willen aangifte gaan doen.
Ik ben sinds vorige week 19 geworden en zij is nu dus 17 en was een maand geleden nog 16. We hebben dus sex gehad toen ze zowel 16 als 17 was.

Wat voor problemen krijg ik als haar ouders aangifte doen? Uiteraard wilde zowel ik als mijn vriendin dit zelf. Ze heeft hier dus zelf voor gekozen en heb haar niet gedwongen (logisch).

Tnx!!

de ouders kunnen geen aangifte doen, dat moet van het meisje zelf komen
als je 16 bent ben je sexueel volwassen volgens de wet, dus is het geen verkrachting of aanranding als het meisje instemde

^^
xxx

Offline vamp

• Actief Lid
  • Leeftijd: 22

Gepost op: 21-12-2007 18:29:11
ik heb gelezen vanaf 17,5 ofzo dacht ik... maargoed daarom vroeg ik het maar voor de zekerheid :)

iemand anders nog opmerkingen? ben erg benieuwd namelijk...

dat is mis hoor vanaf 16 ^^

Offline Jongen_23

• Lid
  • **
  • Leeftijd: 30

Gepost op: 21-12-2007 19:32:14
Ik zou je gewoon niet al te druk maken. Als zij het er ook mee eens wat dat je sex hebt gehad, dan denk ik niet dat je hiervoor vervolgd kan worden oid.

Offline Vendetta

• Bekend Lid

Gepost op: 29-01-2008 12:50:54
dus als ik het hier goed lees mag je seks hebben als je bijvoorbeeld het meisje 16 is en de jongen 18?
en als je seks hebt gehad als het meisje 15 is en de jongen 17?
“Remember remember the fifth of November. The gunpowder, treason and plot.I know of no reason why gunpowder and  treason, Should ever be forgot…”
"The only verdict is vengeance, a vendetta held as a votive not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous.
Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose. So let me add that it's my very good honor to meet you may call me V."

Online zand

• Bekend Lid
  • Leeftijd: 29

Gepost op: 29-01-2008 17:21:55
dus als ik het hier goed lees mag je seks hebben als je bijvoorbeeld het meisje 16 is en de jongen 18?
15 en 17 is niks mis mee.
pas als 1 van de 2 (of allebei) onder de 16 is, en het leeftijdsverschil is >5 jaar wordt er in NL iets mee gedaan bij aangifte.
als 1 van de 2 onder de 12 is dan is er geen aangifte nodig
The artist formerly known as Zandsletje©

Offline Vonk

• Hoofdmoderator
  • Forumfossiel

Gepost op: 29-01-2008 23:38:12

Zolang de seks vrijwillig gebeurd zullen ze je niks maken  :)
This won't do the trick honey!                                                                                                                                                                
Master Rechtsgeleerdheid Vrije Universiteit Amsterdam

Offline Vendetta

• Bekend Lid

Gepost op: 29-01-2008 23:44:55
[..]

Zolang de seks vrijwillig gebeurd zullen ze je niks maken  :)

dan heb ik niets te vrezen

[edit] maar als zij nu opeens zegt dat ze het niet wou terwijl ze het toen wel wou?
« Laatst bewerkt op: 29-01-2008 23:45:39 door annoniem18 »
“Remember remember the fifth of November. The gunpowder, treason and plot.I know of no reason why gunpowder and  treason, Should ever be forgot…”
"The only verdict is vengeance, a vendetta held as a votive not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous.
Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose. So let me add that it's my very good honor to meet you may call me V."

Topic-labels: Geen